5
KONSERT
Iron Maiden
Telenor Arena
Publikum 20.000
«The Book Of Souls»-turneen kommer i kjølvannet av en plate som forener klassisk Iron Maiden med nye episke ambisjoner, der tittelkuttet kommer som et manifest over det forgjengelige, men samtidig står den evige fascinasjonen over myter og mystikk sentralt. At nettopp tittellåta blir ett av høydepunktene i settet, lang og tung og seig som den er, kler et band som alltid har vært opptatt av det mytiske, enten det er innbakt i den britiske historien eller i det okkulte. Konserten i Telenor Arena ble da også en nydelig kombinasjon av nytt og gammelt, hvor faktisk mye av det nye materialet – spesielt «The Red And The Black» og «Speed Of Light» - fungerte bedre enn enkelte av de gamle sliterne som de alltid innlemmer i settet. Velkomne, potente «arvestykker» var likevel en flaggveivende «The Trooper», en majestetisk rufsete «Powerslave» og ikke minst «Children Of The Damned», et av flere spor som denne kvelden ble hentet fra klassikeren «The Number Of The Beast». Det framførte de nok en gang som om det skulle være selve grunnpilaren i alt bandet foretar seg. Kanskje er den også nettopp det, for selv om det er mye staffasje og støy rundt Iron Maiden, med egen jumbojet Ed Force One, utallige versjoner av maskoten Eddie og turneer som strekker seg verden rundt to ganger, så er det noe helt eget jordnært og fastloddet ved hele gjengen som gjør at gitarveggene kan holde selv en galopperende keltisk spøkelseshær ute. Og de kvitterer for publikums tillit med et sett låter som hver eneste kveld spilles som nye foran dedikerte fans i snart tre generasjoner.
LES OGSÅ: Oppgjør i skyggenes dal
Showet er det derimot ikke mye tårer over, som vanlig et på kanten til ironisk oppkok av gamle Maiden-triks, lett å flire av, umulig å ikke like. Denne gangen er scenen utformet som en hestesko, en gammel Maya-ruin som «de har stjålet før British Museum stjal den», komplett med Maya-«Eddier» og baktepper som tyller inn de enkelte sangene tematisk. Og selvsagt kommer også Eddie selv på scenen, blant annet i en variant som en obskøn tre meter høy skapning som minner oss om at Iron Maiden er barn av 1980-tallet, og at figurene, styltemonstrene, de oppblåsbare maskotene sammen med de opphøyde sceneinstallasjonene - mest av alt er skapt for at Bruce Dickinson skal ha noe løp på - er «old school». Det samme er pyroteknikken og øksemennenes karakteristiske positurer og bassist Steve Harris’ evig hvilende fot over monitorene. Det er slik det skal være, men idet den nostalgiske tanken er tenkt framstår de også som et band i konstant fornyelse musikalsk sett, noe «The Book Of Souls» og denne turneen viser.
Iron Maiden er rett og slett en levendegjøring av arbeidsseieren over rutinen, skapt ut av glede, overskudd og ikke minst ren og skjær lyst til rock n’n roll. 20.000 på Fornebu-landet en regnhustrig sommerkveld er villige til å skrive under påstanden.