Kultur

Munchmuseet vet når de ønsker å åpne. Men er ikke sikre på om det går

Munchmuseet har nå satt en mål-dato for når det vil åpne i Bjørvika.

– Vi peiler oss inn på å åpne en gang mellom 15. november og 15. desember. Det er målet. Men vi er sårbare. Det kan fortsatt komme nye forsinkelser, sier direktør i Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, til Dagsavisen.

Opprinnelig skulle museet i Bjørvika stå klar sommeren 2020, men problemer med leverandører gjorde at det ikke gikk. Så kom koronaen og la enda flere hindre i prosessen:

– Mange av våre internasjonale samarbeidspartnere, utenlandske firmaer med fagarbeidere som er med på å bygge det nye Munchmuseet i Bjørvika, må i karantene når de kommer hit. Det er en utfordring, sier direktør Henrichsen.

Les også: Norsk nakendokumentar ble stoppa etter kun 25 minutter på TikTok

Folkefesten kommer

Ifølge ham har koronaen også ført til «store inntektstap» for Munchmuseet.

– Men så langt har vi klart å holde god framdrift i bygge- og flytteprosjektet uten at noen har blitt smittet eller syke. Vi åpner så snart vi er klare, med de reise- og antallsrestriksjonene som eventuelt måtte gjelde også da. Og så tar vi en stor folkefest med masse gjester når den tid kommer.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Millioner ser Munch

I mellomtiden gjenåpner museet på Tøyen den 15. juni, for to utstillinger gjennom sommeren. Og i dag lanserer Munchmuseet sin nye digitale profil, på en ny nettside mye bedre tilpasset digitale kunstopplevelser.

– Nærmere seks millioner mennesker har allerede vært innom og sett digitale omvisninger på Munchmuseet. Det er flere enn alle som har besøkt det fysisk museet til sammen. Opp mot åtti prosent av disse er fra utlandet. Med de nye nettsidene, og med medarbeidere som har kastet seg rundt og bygget stor digital kompetanse veldig raskt, er vi godt skodd til å videreutvikle digitalt innhold av høy kvalitet for et stort publikum, sier Henrichsen.

Nytt digitalt innhold

Det er fint for publikum, og viktig for museets økonomi videre.

– Siden vi har klart å lage gode digitale opplevelser, har vi ikke mistet sponsorer. Ett eksempel er «Museum Mondays» på Viking TV, der vår sponsor Viking Cruises tilbyr sine 45 millioner gjester et nytt timelangt program om Munch hver mandag. Så langt har vi jobbet med å bygge opp solid digitalt innhold. Neste steg blir å se på forretningsmodellen, på hvordan vi kan tjene penger også på det digitale. Vi skal ikke undervurdere kunstopplevelser på nett, de kan være førsteklasses, sier Henrichsen.

Les også: Nå kommer oppfølgeren til Tante Ulrikkes vei

Skaper interesse

Direktøren er ikke bekymret for at stadig bedre digitale opplevelser skal holde folk hjemme i stedet for at de oppsøker fysiske museer.

– Jeg tenker heller det er omvendt, at digitalt innhold stimulerer og inspirerer publikum til å oppsøke kunst. Det er god markedsføring. Mer en seksti prosent av den norske befolkningen bruker ikke kunstmuseene. Jeg regner ikke med at nærmere seks millioner mennesker fra hele verden kommer til Oslo for å se Munch neste år. Men en del av dem ble kanskje så interesserte og inspirerte at de vurderer å komme hit en gang for å utforske mer, sier han.

Munch som fotograf

«Urpremieren» på de nydesignede nettsidene Munchmuseet lanserer i dag, onsdag, er utstillingen «Det eksperimentelle selvet». Den viser Edvard Munchs fotografier. Mange selvportretter, «selfies» på 2000-tallsspråk. De fleste er med klær på, men der er også noen «nudes» uten.

– Det har ikke vært så kjent at Edvard Munch også anvendte kameraet. Men Munch begynte tidlig å eksperimentere med foto og film som kunstnerisk uttrykk. På denne tida utvidet fotografiet kunstnernes – og publikums – visuelle erfaring, sier Munch-direktøren.

Lærte av foto

Hvordan ser man tydelig på minst to måter i Munchs kunst, forklarer Henrichsen:

– Munch bruker mye dobbelteksponering på foto. Men også i maleriene, der vi ofte kan se flere lag som en slags dobbelteksponering. En annen ting han tar med seg fra fotografiet, er perspektivet. På ett verk han malte, ser du en liten jente akkurat idet hun forsvinner ut av bilderammen. Vi ser bare luen. Litt fleipete kan man si at hadde han malt bildet ett minutt tidligere, hadde han fått med hele ansiktet hennes, og to minutter tidligere, hele jenta. Med nye visuelle erfaringer hentet fra foto, forstår publikum at hun er på vei mot oss. Det skaper bevegelse.

«Det eksperimentelle selvet» er allerede vist som tradisjonell fotoutstilling i New York, Bergen og Stockholm, og vil også henge i Munchmuseet på Tøyen i sommer.

Tidslinje for Munchmuseet

2008: Lokalisering av nytt Munchmuseum i Bjørvika vedtatt

2009: Vedtak om å bygge vinnerkonseptet «Lambda»

2010: Etaten opprettes bestående av enkeltpersoner fra Munchmuseet, Stenersenmuseet og stabene i Kulturetaten.

2011: Prosjektet «Nytt Munchmuseum i Bjørvika» vedtatt stoppet

2013: Omkamp om bygging av nytt Munchmuseum

2014: Bystyret vedtar bygging av nytt Munchmuseum

2015: Doblet antall besøkende på Tøyen fra 125 i 2010 til 255 i 2015

2016: Grunnsten-nedleggelse

2019: Fasaden på bygget ferdigstilt

2020: Planlagt åpning

Mer fra Dagsavisen