Kunst

Oppfyller drømmen med tidenes norske kunstsalg: – Kvinner kan lykkes i kunsten

For tre år siden var Trude Viken totalt ukjent. Nå har hun stått for tidenes største salg av en nålevende norsk billedkunstner, og viser med det at det er aldri for sent å følge drømmene sine.

Det hadde vært fristende å kalle det en Askepott-historie. Men sannheten om 52 år gamle Trude Viken er det motsatte: Suksessen hun har oppnådd er resultatet av hardt arbeid, ukuelig innsatsvilje og masse omsorg for alle andre enn henne selv. Nå har hun kronet mange års innsats med et kunstsalg som går inn i historiebøkene. Derfor er det ikke rart at det er en veldig fornøyd kunstner vi møter på Vestfossen Kunstlaboratorium, der hun viser utstillingen «Night Eyes».

– Jeg må stadig klype meg i armen, sier Trude Viken.

Hun hadde knapt trodd at det var mulig å få solgt en vegg med 259 portretter som er montert tett i tett som ett kunstverk. Men nå er det et faktum. Ifølge Morten Viskum, som er både kunstner og kunstnerisk leder ved Vestfossen Kunstlaboratorium, er dette det dyreste kunstverket som er solgt av en nålevende, norsk kunstner. Bortsett fra bestillingsverk og utsmykninger.

Kjøperen skal være en betydelig amerikansk kunstner og kunstsamler. Kjøpers identitet og nøyaktig salgssum vil ikke Viskum avsløre. Men det største enkeltsalget før dette antas å være da Nicolai Tangen, kunstsamler og nåværende oljefondsjef, kjøpte Marianne Heskes «Gjerdeløa» for to millioner kroner i 2018.

– Kvinner kan lykkes i kunsten. Kvinner får det til. Til syvende og sist må du klare deg selv. Nå må vi brette opp ermene og begynne å levere, sier Trude Viken.

Trude Viken. Kunstner i sitt atelier.

Ingen dans på roser

Denne sommeren har alt løsnet for den ferske kunstneren.

– Det har ikke vært noen dans på roser. Jeg har levd i et vakuum i ett år, etter at utstillingen på Vestfossen ble avlyst i fjor, forteller Trude Viken.

Morten Viskum kan bekrefte at ventetiden har gitt uttelling. To store, tre meter brede malerier er kommet til. Han synes de har gjort den store utstillingen komplett. Og suksessen er tydelig både hos publikum og kritikerne. Viskum sier at mange er skeptiske fordi bildene hennes ikke er så spesielle på foto.

– Men når du kommer og ser dem i virkeligheten har de en stofflighet som du aldri greier å gjengi på en skjerm. Dette, sammen med motivene, gir dem en ærlighet som får meg til å føle at de er ekte. Og det er det faktisk ikke mange andre kunstnere som får til, sier han.

Suksessen kommer ikke alene. Så å si alle bildene i utstillingen på Vestfossen er solgt. Det samme skjedde da hun hadde separatutstilling i New York i juni. Første helgen i september åpner hun utstilling i Antwerpen. Og på toppen av det hele lages det dokumentarfilm om henne, pluss at hun skal delta i NRK-serien «Kunstnerliv» med seriepremiere 4. november. Der blir hun satt sammen med Edvard Munch.

– Jeg blir nesten flau, han er jo den største, sier Trude Viken om sammenstillingen med sitt store idol.

NRKs Christian Scharning forteller at det var de som insisterte på å koble henne med Munch:

– Det var det eneste riktige. Begge maler følelser, og Trude Viken fanger de rå følelsene vi alle er stappfulle av. Hun har en umiddelbarhet i sitt språk som fengsler fra første stund. Jeg ble bergtatt da jeg var på besøk i atelieret, sier episoderegissøren.

Utstillingshallen: Trude Viken, Night Eyes. Vestfossen Kunstlaboratorium.


Trude Viken er blitt sammenlignet med mange kunstnere. Selv er hun opptatt av at forbildene hennes er flere og andre enn dem anmelderne har trukket frem. Det er spesielt to stykker hun interesserer seg for:

– Jeg ble dypt fascinert av Paula Rego da jeg var i Portugal i 2011. Da laget jeg noen tegninger som jeg har hentet frem til denne utstillingen. Og gjennom hele ungdomstiden var jeg opptatt av Munch og Gauguin. Men så fikk jeg se de ekspresjonistiske portrettene til Leon Kossof i London, og da var jeg solgt.

Selv om skjebnen smiler til henne, er ikke Trude Viken vant med suksess. Hun kom ikke inn på Kunstakademiet da hun tok opptaksprøven som godt voksen. Det var et nederlag, selv om hun sier at de fortalte at de ikke hadde noe å lære henne. Selvtilliten er ikke blitt bedre av at kunstlivets portvoktere har gjort hva de kan for å holde henne nede. Men hun har ikke latt seg knekke:

– Det at jeg ikke har høyere kunstutdannelse har liten betydning. Det viktigste er at jeg turte å stole på meg selv. Jeg bestemte meg for å fortsette. Jeg var sta, og det har jeg vokst på, sier hun.

Trude Viken er utdannet hjelpepleier og har tatt seg av mann og tre barn. Kunstner har hun vært siden hun var liten, men gjennom alle disse årene har hun bare kunnet jobbe med kunsten på fritiden. Men trangen til å skape kunst var så stor at hun sa opp jobben, satset alt og begynte å jobbe med kunst på fulltid i 2014.

Det har fascinert filmskaperen Anders Graham. Sammen med regissør Sofia Haugan lager han dokumentarfilm om Trude Viken. Regissøren, som tidligere har regissert den prisbelønte dokumentaren «Røverdatter», sier dette om sin fascinasjon for kunstneren:

– Det interessante er at hun har den bakgrunnen hun har. Det er mange kvinner som blomstrer sent. Når de får barn går det plutselig 15 år. Det interessante er at hun har lyktes selv om hun har prioritert barna fremfor seg selv. For meg som ung kunstner er det interessant. Det er aldri for sent å følge drømmene.

Utstillingshallen: Trude Viken, Night Eyes. Vestfossen Kunstlaboratorium.

Den profesjonelle karrieren til Trude Viken startet med et brak i New York. På selveste 17. mai i 2018 fikk hun beskjed om at hennes første «grid» med dagboknotater («Diary Notes» på engelsk) var solgt. Hun var blitt invitert til å ha separatutstilling i et lite galleri i East Village, drevet av to unge kvinner som hadde bakgrunn som assistenter for kunstneren Richard Prince. Amerikaneren er en av verdens bestselgende kunstnere, og han hadde sett og kommentert Trude Vikens bilder på Instagram. Så sendte Prince en forespørsel om hun solgte bildene sine. Resten er historie.

Richard Prince er sitert i presentasjonen av utstillingen. I Norge er han kjent som en av de sentrale kunstnerne i Astrup Fearnley-museets samling. Mange vil også huske den eventyrlige gevinsten eventyrer og forlegger Erling Kagge fikk da han solgte sitt Prince-maleri. Hvem som har lagt en millionsum på bordet denne gangen holdes hemmelig. Men rykter vil ha det til at kunstneren som har kjøpt de 259 dagboknotatene er enda mer berømt enn Richard Prince.

Berømmelse preller av på Trude Viken.

– Jeg synes jo det er moro at så kjente kunstnere og kunstsamlere kjøper bildene mine. Men det er viktigere for meg at de gir uttrykk for at de liker kunsten min. At de viser genuin interesse, sier hun.

– Etter at jeg debuterte i New York i 2018, har det vært lettere å nå frem til publikum i USA enn her hjemme. Men nå ser det ut til å løsne. Jeg opplever at bildene mine når frem selv om det er mye mørke i dem. Dagboknotatene startet som en utforsking av selvportrettet, men det ble fort noe større. Jeg liker at menneskene jeg møter ser spekteret av følelser i bildene mine. Og jeg vet at alle har dårlige dager, selv om samfunnsånden dyrker det perfekte. Det å få frem dette er det viktigste i min samtale med publikum, sier hun. – Og, føyer hun til, jeg synes jo det er moro når skoleklasser på besøk på kunstlaboratoriet sier at de liker bildene mine.

Trude Viken når frem til både unge og gamle. På kort tid har hun fått en dedikert følgerskare, inkludert unge kunstnere og meritterte kunstsamlere. Trendsetteren Elise By Olsen er én av vennene. Hun forklarer hvorfor hun digger Trude Viken:

– Jeg synes Trude har en fantastisk måte å se ting på. Hun er ekstremt oppdatert, og hun takler spennet mellom den norske og den internasjonale kunstscenen. Vi har funnet en felles greie fordi vi er outsidere på hver vår måte. Jeg unner henne veldig den suksessen hun opplever nå, at hun breaker internasjonalt.

Hold deg oppdatert. Få Dagsavisens daglige nyhetsbrev her.

Utstillingshallen: Trude Viken, Night Eyes. Vestfossen Kunstlaboratorium.



Mer fra: Kunst