Kultur

Gåten er løst: Van Gogh malte seg selv som syk

Norske Nasjonalmuseet har et ekte Vincent van Gogh-maleri, med en unik opprinnelse. Det slår nederlandske eksperter fast.

Selvportrettet det er snakk om har vært i nasjonalmuseets eie siden 1910, men eierhistorikken har vært uklar og ektheten har vært omdiskutert siden 1970-tallet. Nå fem tiår senere slår et team av eksperter ved Van Gogh-museet i Amsterdam fast at «Selvportrett» er malt av Vincent van Gogh selv. «Funnet» er også oppsiktsvekkende fordi det trolig er snakk om det eneste maleriet Vincent van Gogh lagde mens han led av psykosen som førte til at han la seg inn på det daværende asylet Saint-Paul de Mausole i Saint-Remy de Provence.

Det ble klart under en pressekonferanse i Amsterdam mandag. Konklusjonen på det seks år lange samarbeidet mellom det nederlandske museet og Nasjonalmuseet som ble inngått i 2014, ble at selvportrettet fra 1889 «tydelig skildrer en som er psykisk syk», ifølge pressemeldingen fra Van Gogh-museet.

Les også: Står fram med lysende kraft

«Et forsøk»

Ekspertene tidfester maleriet til slutten av august 1889, og knytter det til et brev Vincent van Gogh skriver til broren Theo 20. september der han beskriver et «forsøk på å male mens jeg var syk». Van Gogh-museet bekrefter at motivet som til vanlig befinner seg i Oslo, er det eneste bildet som svarer til beskrivelsen i dette brevet. Bakgrunnen for maleriet forklarer også hvorfor det skiller seg klart ut fra andre av van Goghs selvportretter i så vel fargebruk, pigment og type lerret, som måten han framstiller seg selv på.

– Selv om Van Gogh på det tidspunktet var redd for å innrømme at han var i en lignende tilstand som sine medpasienter på asylet, malte han sannsynligvis portrettet for å forsone seg med det han så i speilet: en person han ikke ønsket å være, likevel var, sier Louis van Tilborgh, som er seniorforsker ved Van Gogh-museet og professor i kunsthistorie ved Universitetet i Amsterdam i pressemeldingen.

Han legger til: – Dette er noe av det som gjør maleriet så bemerkelsesverdig og til og med terapeutisk. Det er det eneste verket Van Gogh er kjent for å ha skapt mens han lider av psykose.

Les også: To kunstnermyter møtes på Tøyen

Artikkelen fortsetter under bildet.

The previously contested painting by Dutch master Vincent van Gogh, a 1889 self-portrait, of which the authenticity was confirmed during a press conference in Amsterdam, Netherlands, Monday, Jan. 20, 2020. The painting, which belongs to the National Museum in Norway, was painted at the Saint-Paul de Mausole psychiatric institution in Saint-Remy de Provence, France. (AP Photo/Peter Dejong)

På Van Gogh-museets pressekonferanse ble autentisiteten til «Selvportrett» fastslått. Foto: AP/Peter Dejong

Van Gogh-museet knytter også Nasjonalmuseets «Selvportrett» til to ytterligere selvportretter som opphavsmannen malte i denne perioden, som startet med et psykotisk anfall i juli 1889. Halvannen måned senere skriver han til broren at han nærmer seg enden på krisen. Selvportrettet som Tilborgh og hans team har datert til «kort tid etter 22. august», ble etterfulgt av to av hans mest berømte bilder av seg selv som i dag henger henholdsvis i Nasjonalgalleriet i Washington og i Musée d’Orsay i Paris.

Med andre ord ble brevene til broren Theo van Gogh avgjørende for å bestemme det «norske» bildets opprinnelse. «Van Gogh fremstilte seg selv med hodet lett bøyd og kroppen vendt litt bort fra betrakteren. Hans dystre og skulende blikk er gjenkjennelig fra pasienter som lider av depresjon og psykose», skriver Van Gogh-museet.

– Forskerne ved Van Gogh-museet har gjort et svært grundig arbeid med å undersøke verket. Både studier av eierhistorikk og tekniske undersøkelser bidrar til å legge et solid grunnlag for konklusjonen om at maleriet er utført av van Gogh. Nå har Nasjonalmuseet endelig en van Gogh igjen, sier kurator ved Nasjonalmuseet, Mai Britt Guleng i en pressemelding.

Les også: En reisende en vinternatt. Kunstanmeldelse: Kjell Torriset: «Også om natten»

På utstilling

Van Gogh-museet har Nasjonalmuseets «Selvportrett» på utlån også i tilknytning til den store portrettutstillingen «In The Picture» som åpner i Amsterdam 21. februar. De har også langt på vei slått fast eierhistorikken. På samme vis som utredninger gjort ved Nasjonalmuseet i 2006 kom fram til, har bildet tilhørt kaféeieren Marie Ginoux og ektemannen Joseph, som var venner av van Gogh. Marie Ginoux fra Arles er identisk med motivet på «L’Arlésienne», et portrett van Gogh malte i 1890, bare noen måneder før han døde. Akkurat når Ginoux ble eier av «Selvportrett» er usikkert, men ifølge Nasjonalmuseets hjemmeside ble bildet trolig gitt som betaling for oppholdet på pensjonatet deres. Dokumenter viser at Ginoux solgte maleriet til en kunsthandler i Paris i februar 1896.

Det var daværende Nationalgalleriets første direktør Jens Thiis som kjøpte maleriet til samlingen i juli 1910, etter at det hadde vært eid av ulike kunshandlere fram til da. Først nå, 110 år senere, er det en gang for alle brakt på det rene at maleriet er ekte.

– Dette er gode nyheter. Vi er takknemlige for samarbeidet vi har hatt med Van Gogh-museet om forskningsprosjektet, og naturligvis glade for utfallet av det grundige arbeidet som er gjort. Nå gleder vi oss til å vise publikum en ekte van Gogh når det nye Nasjonalmuseet åpner dørene neste år, sier direktør i Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo.

«Selvportrett» fra 1889 er det eneste maleriet av Vincent van Gogh i Nasjonalmuseets eie. I tillegg kommer fire tegninger, det ene innkjøpt i 1905, de tre øvrige ble gitt i gave fra Nationalgalleriets venner i perioden 1919–1921. Selvportrettet vil ifølge Nasjonalmuseet få en sentral plass i samlingsutstillingen når det nybygget ved Rådhusplassen i Oslo åpner våren 2021.

Les også: Siste natt på museet

Mer fra Dagsavisen