Film

Fra Gunda til Shane MacGowan: Dette er noen av de beste filmene på årets Kosmorama

Utøya-dokumentar, grisen Gunda, Tove Jansson og Pogues-vokalist Shane MacGowan. Spennet er stort når filmfestivalen Kosmorama går digitalt av stabelen denne uka.

Det er ikke lett å finne noen fordeler med en pandemi, men for filmelskere er i det minste digitale festivaler en trøst. Når festivalen Kosmorama arrangeres denne uka, blir den vanligvis så lokale Trondheim-festivalen tilgjengelig for alle over hele landet, uansett bosted. Hvem som helst kan med andre ord «løse» digitale billetter og se filmer de ellers ikke ville hatt tilgang til.

Festivalen åpnet på kvinnedagen 8. mars med blant annet utdelingen av Edith Carlmar-prisen til kostymedesigner Karen Fabritius Gram. Festivalen avsluttes 14. mars, men flere av filmene er digitalt tilgjengelig helt fram til 28. mars.

På årets program står blant annet forhåndsvisninger av den nye dokumentarfilmen «Generasjon Utøya», som vant hovedprisen på Human internasjonale dokumentarfilmfestival sist helg, samt Itonje Søimer Guttormsens spillefilm «Gritt» som allerede har høstet gode kritikker etter festivaldeltakelse i Rotterdam og Göteborg. I likhet med en rekke andre nye norske filmer er kinopremierene på begge disse filmene satt på vent i påvente av at kinoene åpner igjen. I så måte er Kosmorama en unik anledning til å se nye filmer på et tidlig tidspunkt. Blant det øvrige tilbudet finnes flere internasjonale Oscar-kandidater og et lite knippe gode musikkdokumentarer, blant dem den mye omtalte filmen om The Pogues-vokalisten Shane MacGowan.

Og Kosmorama byr dessuten på de to første episodene av den kommende norske HBO-serien «Velkommen til Utmark». Fullt program og info om digitale billetter finner du på Kosmoramas hjemmeside.

Her er et knippe anbefalinger fra årets festival:


Birgitte Larsen i rollen som Gry-Jeanette «Gritt» Dahl i filmen oppkalt etter rollen.

«Gritt»

Regi: Itonje Søimer Guttormsen

Filmskaper Itonje Søimer Guttormsens «Gritt» er uslepen diamant av en film, grå og raggete på overflaten, men med en kjerne som stråler med en helt uvanlig glans: «Med finstemt subtilitet skildrer den med stor observasjonslyst et menneske som i kraft av å være i utakt med sine omgivelser er i ferd med å gå til grunne. Samtidig blir filmen et unikt bilde på den ressurssterke statsstøttede prosjektkunstens ytterpunkter hvor man ikke helt ser hvor grensen går mellom genialitet og det reneste vås. Med en rekke virkelige personer som spiller seg selv har den islett av «mockumentarens» virkemidler, men Birgitte Larsen i rollen som Gry-Jeanette «Gritt» Dahl levner deg aldri i tvil om at her er det fiksjonen som får lov å herje fritt med det gjenkjennelige og det virkelige», heter det i Dagsavisens anmeldelse som du kan lese her.


«Beasts Clawing At Straws»

Regi: Kim Yong-Hoon

Sørkoreansk film har vært dominerende innen festivalsfæren i mange år, men med blant annet «Parasite»-suksessen er flere blitt oppmerksom på kraften som ligger i dette særegne filmiljøet. Kim Yong-Hoon er en debutant som tilfører energi og ytterligere originalitet, selv om landsmenn som Bong Joon-ho og Park Chan-wok og personligheter som Quentin Tarantino og andre mestere spøker i bakgrunnen. Dette er en uforutsigbar thriller med en Louis Vuitton-bag full av penger som utgangspunkt – i flere omganger. En sammenviklet historie om grådighet, makt og begjær skaper irrganger av eksplosiv spenning, og vi ser et udiskutabelt talent stå fram som en ny og frisk stemme i en etter hvert slitt sjanger.


The Pogues-vokalist Shane MacGowan (til venstre) sammen med Victoria MacGowan og Johnny Depp.

«Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan”

Regi: Julian Temple

Sist den irske gruppa The Pogues var i Norge, i 2016, minnet Dagsavisens Geir Rakvaag oss om at «Det er sagt at de eneste vesenene som kan overleve en kjernefysisk katastrofe på jorden vil være kakerlakker, Keith Richards og Shane MacGowan», med bakgrunn i at det da var et mirakel at han fortsatt var blant oss. The Pogues-vokalisten ble bokstavelig talt flasket opp med alkohol, og dagens utgave er sterkt preget av et liv med hard drikking. Likevel er mannen bak «Fairytale of New York» en levende legende og filmen skapt av Julian Temple («The Filth and the Fury» og «Joe Strummer: The Future Is Unwritten») et bilde på alt mellom folk og punk på de irske og britiske øyene. Et sårt, sterkt og levende portrett av en mann mange med rette trodde var død for lenge siden.


Fra «Tove», filmen om Mummitrollets mamma, den finske kunstneren Tove Jansson.

«Tove»

Regi: Zaida Bergroth

Kunsten og livet går hånd i hånd i «Tove», en ny spillefilm som skildrer «Mummimamma» Tove Janssons unge år med lidenskap og skarp brodd.

«Alma Pöysti spiller den unge Tove Jansson med lidenskap og en utstråling som slår gnister i vekselen mellom motgang og suksess. Hun er en person som elsker uhemmet, som drømmer om å leve ut lidenskapen og være helt og holdent seg selv. I etterkrigstidens Finland som ellers i Norden er det vanskelig. «Tove» blir dermed også et tidsbilde av et ekspanderende finlandssvensk miljø der kunst og litteratur var alt og ingen ting, men hvor den sterkeste driften av alle er frihetsviljen», heter det i anmeldelsen her i Dagsavisen.


Fra Agnieszka Hollands Charlatan.

«Charlatan»

Regi: Agnieszka Holland

Tsjekkias Oscar-utfordrer for 2020 er signert den kanskje fremste nålevende filmskaperen i landet, Agnieszka Holland, som har regissert alt fra smale «arthouse»-filmer til episoder av «Game of Cards». «Charlatan» er et sted midt imellom, en biografisk film om den tsjekkiske healeren Jan Mikolášek som åpenbart sverget til naturmedisin og intuitive diagnoser. Mange hevder han hadde helbredende evner, og gjennom flere tiår og ulike politiske regimer som nazisme og kommunisme, var han en mann eliten søkte råd hos.

Holland nærmer seg objektet sitt med stillferdig observasjon. Hun fokuserer på personlighet og biografiske fakta, men går også inn i de mer kontroversielle sidene, det være seg politisk eller Mikolášeks angivelige forhold til menn. Den tsjekkiske stjernen Ivan Trojan og sønnen Josef spiller Mikolášek i ulike tidsperioder.

Line Line Hoem er lokalpolitiker og har vært varaordfører i Kristiansund. I «Generasjon Utøya» følger filmskaperne henne blant annet gjennom tunge terapitimer.

«Generasjon Utøya»

Regi: Aslaug Holm og Sigve Endresen

Det blir påstått at alle ord er brukt opp når det gjelder 22. juli. «Generasjon Utøya» viser at det ikke er sant. Filmen følger fire unge kvinner som alle overlevde angrepet på Utøya for snart ti år siden, o alle har på ulikt vis fortsatt å engasjere seg politisk: Ina Rangønes Libak, Kamzy Gunaratnam, Renate Tårnes og Line Hoem var alle på Utøya 22. juli. De har på ulikt vis fortsatt å engasjere seg politisk. De personlige kostnadene både engasjementet og terroren i seg selv har påført dem, blir utgangspunktet for to filmskapere som med store ambisjoner viser sammenhenger, konsekvenser og den vanskelige følelsen av at noen alltid vil angripe på nytt. «Regissør og filmfotograf Aslaug Holm kjenner den politiske konteksten svært godt. Som i tidligere filmer som «Brødre» og «Oljeberget», viser hun igjen hvor våken hun er for nyanser og luner i møte med enkeltmennesker. Sigve Endresen er en nestor innen norsk dokumentar, og i fellesskap skaper regissørene et dokument som er dypt menneskelig, sårt og ikke minst politisk», heter det i Dagsavisens anmeldelse.

«Gunda»

Regi: Victor Kossakovsky

Ny mulighet til å se en av siste års mest omtalte filmer, som i all hovedsak er norsk og handler om grisen Gunda på Grøstad Gård i Vestfold og hennes kull med grisunger. Det er en vakker og meditativ film om dyr og dyrevelferd filmet i poetisk svarthvitt og uten forklarende dialoger. Med enkle «flue på veggen»-virkemidler, lange tagninger og respekt for «motivene» viser «Gunda» hvordan norsk landbruk og dyrehold også kan fortone seg når viljen og muligheten er der til å gi dyrene stor boltreplass og naturlige omgivelser.

Filmen følger grisemor og ungene mens de vokser seg til, og ser også på det mer generelle livet på gårdsdrift med frittgående dyr. Og gjennomgående skjer det hele uten forstyrrende forklaringer og uten at vi ser menneskene bak. Slik blir det en film på dyrenes egne premisser som både rører og morer. Med den amerikanske skuespilleren Joaquin Phoenix på produsentsiden, har «Gunda» fått fornyet oppmerksomhet internasjonalt, også i forbindelse med kampen om Oscar-nominasjoner.




Mer fra Dagsavisen