Filmanmeldelse: «Borat Subsequent Moviefilm»: Borat i strupen på Trumps Amerika

Det er bare å finne fram putene og forberede seg på å sette latteren i halsen. Borat er tilbake.

5

FILM

«Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan»

Regi: Jason Woliner

USA, 2020

Borat er tilbake, akkurat innen amerikanerne skal gå til valgurnene i det som kan betegnes som et skjebnevalg. Sacha Baron Cohens mest ikoniske figur foregrep på mange vis den verden vi nå lever i da han etablerte den kasakhstanske journalisten Borat Sagdiyev i 2006. Med skarp og overdådig satire og lytehumor avkledde han rasistiske og kvinnefiendtlige strømninger i det amerikanske samfunnet gjennom å forstørre fordommer og uvitenhet. Det er påfallende at det USA han lar Borat tre inn i, gjennom en iscenesatt dokumentasjon og dels bruk av skjult kamera i kombinasjon med et fiktivt handlingsforløp, på mange vis er en virkeliggjørelse av det samfunnet han pekte på den gang

Den første Borat-filmen var en eksplosjon av intellektuell satire kombinert med slapstickhumor av et slag verden aldri hadde trodd kunne forekomme, som naken-wrestling og andre putegripende scener. «Borat Subsequent Moviefilm», som strømmes på Amazon Prime, er naturlig nok ikke like overrumplende og innovativ, men den er like rammende politisk og har noen scener som allerede nå kan sies å være historiske.

En mye omtalt scene med Rudy Guiliani og denne filmens wrestlingscene, en fertilitetsdans som viser hvordan menstruasjon er et av USAs siste tabuer, er blant dem.

###

Borat (Sacha Baron Cohen) utkledd som Trump skal overrekke gave til Mike Pence. Foto: Amazon Prime

Borat har siden sist måttet sone skammen han påførte den tidligere så gloriøse staten Kasakhstan i den forrige filmen. Og akkurat i det du trodde verden ikke kunne bli galere, sender altså myndighetene i dette landet som i beste fall kan ses som en middelaldersk parallell til dagens gjenværende despot-nasjoner, sin fremste (og eneste) reporter tilbake til US&A med en bestikkelse som skal komme både Trump-administrasjonen og Kasakhstan til gode. Det går i det hele tatt trått med Kasakhstan. Selv ikke president «McDonald» Trump som har gjort USA greit igjen, vil ikke ha noe med dem å gjøre til tross for at han er bestevenn med alle korrupte ledere i hele verden. Borats bestikkelse, et nasjonalikon av en sjimpanse som både er minister og landets største pornostjerne, skal gi dem plass i «The Strongman Club».

At tidsreisen er påfallende i seg selv skal Borats befatning med smarttelefoner og annen teknologi vise etter hvert, men den grenseoverskridende nidvisen om Kasakhstan er fortsatt grøssende kostelig sett gjennom hovedpersonens ignorant fordomsfulle «sexytime»-blikk, hvor jødeløp og høytider som den nasjonale holocaust-dagen er noen av bestanddelene. Jeffrey Epstein er blitt et stort forbilde og kvinner holdes fortsatt i bur, drikker gjæret hesteurin og får selvsagt verken kjøre bil eller lære å lese. Tross alt har de ikke hjerne til noen av delene. Skammen Borat påførte familien i den første filmen gjør at alt han har igjen er husdyrene, blant dem datteren Tutar på 15 år, den «eldste ugifte kvinnen i Kasakhstan».

###

Borat (Sacha Baron Cohen) er tilbake i USA&A. Foto: Amazon Prime

For å gjøre historien kort ankommer Borat etter lange omveier US&A, og må forholde seg til at datteren har blitt med på lasset. Planene må endres, og hun er en perfekt gave til visepresidentkandidat Mike Pence. Derfra går det i kjent stil. Borats møter med amerikanere, alt fra butikkekspeditører til representanter for ulike organisasjoner setter et samfunn i perspektiv helt uten at Sacha Baron Cohen behøver å rette annet enn Borats egne fordommer mot dem.

Et møte med en abortmotstander er skjellsettende, det samme er en scene der Borat vil ta sitt eget liv gjennom å begå en masseskyting i en jødisk synagoge, kledd som en historisk nedsettende karikatur på jøder. Den outrerte Borat-figuren føler stolthet over holocaust, og dette bruker Cohen, som selv er praktiserende jøde, som en brekkstang for et møte med en holocaust-overlever som gir Borats verdensoppfattelse en real skrell.

«Borat Subsequent Moviefilm»s styrke er utover humoren måten den gjennom de store overdrivelsene avkler sannheter på nådeløst vis. Og nettopp overdrivelsene gjør at satiren balanserer, uten at man skal ta noe for gitt. Når Borat ender opp noen dager hos medlemmer av QAnon på grunn av covid-19-karantene stiller han spørsmålet «Hva er verst, covid-19 eller demokratene». Svaret de to gir er selvsagt demokratene, og årsaken til pandemien ligger hos Clinton-paret som er onde, torturerer små barn og drikker blodet deres.

Så blir spørsmålet her, som i scenene i synagogen eller med ekspeditører som anbefaler den største propanflasken hvis planen er å gasse så mange som tjue romfolk eller «sigøynere» som det heter i filmen, hvor iscenesatt det er. Cohens uttalte prosjekt er ufiltrerte, dokumentariske opptak av Borat som møter virkelige mennesker, og det er graden av hvor rørende enige de er i responsen til den antisemittiske, rasistiske og fordomsfulle Borat som er denne oppfølgerens virkelige skremselsfaktor.

###

Fertilitetsdansen på et ball med Borat (Sacha Baron Cohen) og Tutar (Maria Bakalova) går inn i historiebøkene. Foto: Amazon Prime

Filmens absolutte spydspiss er likevel datteren Tutar. I kjent stil er datteren verdt mindre enn en hestelort i Borats øyne, men siden han har hørt hvordan for eksempel Mike Pence liker damer med store bryster ser han muligheter. Et besøk hos en av USAs «fremste feminister», en influenser som forteller hvordan man lettes skal få seg en «sugardaddy» og hvor rike og gamle de bør være, er avslørende, det samme er timebestillingen hos en plastisk kirurg og i en butikk for ballkjoler der den kvinnelige ekspeditøren er helt innforstått med hva en «nei betyr ja»-kjole er.

På nydelig vis blir en afroamerikansk kvinne en øyeåpner for Tutar, som til nå har levd i den tro at det bokstavelig talt bundne kasakhstanske kvinnesynet er sannheten. Hennes absurde klassereise, ikke helt uten friksjon, er til slutt det som bringer henne som gryende konservativ journalist til et allerede mye omtalt intervju med Trump-advokat og tidligere borgermester Rudy Guiliani i en hotellsuite som ender med at 76-åringen kan ses liggende på ryggen på en seng mens han «justerer» skjorteflakene i buksen mens Tutar fjerner mikrofonen. Da har Tutar spurt om de skal ta en drink på soverommet etter et intervju som på alle vis har vært kleint. Scenen er omstridt, og vil i likhet med flere av scenene i filmen, som synagogescenen, bli gjenstand for utstrakt analyse i tida som kommer.

Tutar spilles av 24 år gamle Maria Bakalova fra Bulgaria. Hun har spilt i et knippe filmer tidligere, men her spiller hun seg rett inn i et stjernesjikt hvor det vil bli snakk om både priser og karrieresprang, med en komisk fingerspissfølelse men også en berørende melankoli som er med på å forsterke filmens klare feministiske agenda. Sacha Baron Cohen er noen rynker eldre, og «mankinien» er kanskje byttet med «munnbindkini», med satiren er like sylskarp balanserende og blikket hans forsterkes av hvordan filmen slippes midt under en pandemi og like før et amerikansk valg.

Han vil røre i de grumsete holdningene som preger den amerikanske splittelsen, på samme vis som Borat-skikkelsens antisemittiske holdninger og klokkertro på konspirasjonsteorier og falske nyheter blir et brekkjern for å diskutere voksende jødehat, rasisme og nedsettende kvinnesyn i andre deler av verden. Det er bare å finne fram puten.

«Borat Subsequent Moviefilm» strømmes nå på Amazon Prime.