Kultur

Debatten raser rundt kuttene i Norsk filminstitutt når den nye direktøren Kjersti Mo tiltrer

Hun overtar urolig filminstitutt og blir bransjens mektigste.

– Det er klart jeg kunne ønsket meg roligere forhold når jeg gjør entré, sier Kjersti Mo (45). Torsdag morgen ble det kunngjort at den tidligere Egmont-sjefen blir ny direktør i Norsk filminstitutt, og dermed den mektigste enkeltpersonen i norsk filmbransje. Filminstituttet fordeler årlig over 650 millioner kroner i produksjonsstøtte til norsk film, TV-drama og spill. NFI-støtte er avgjørende for de fleste store norske filmprosjekter.

Kjersti Mo kommer til Norsk filminstitutt etter et tiår som direktør og redaktør i Egmont-gruppen, hvor hun sluttet i vår. Hun har også bakgrunn som redaktør og prosjektleder i NRK. Mo tiltrer 1. november, og overtar i NFI etter Sindre Guldvog, som går av etter fullført seksårig åremål.

Står i kritikkstorm: Sindre Guldvog, direktør for Norsk filminstitutt. I dag presenterer han høstens norske storfilmer på NFI-arrangement.

Avtroppende NFI-direktør Sindre Guldvog. Foto: Mimsy Møller

Guldvog forlater et Norsk filminstitutt i uro, etter at NFI-ledelsen i mai la fram kuttplaner som medfører nedbemanning og endring i støtteordninger. De ansatte skrev i sommer brev til Kulturdepartementet der de uttrykte manglende tillit til NFIs ledelse. I slutten av august var det allmøte med de ansatte hvor det ble lagt fram konkrete planer for nedbemanningen.

Møtte de ansatte

– Jeg kommer ikke inn med ballongbuketter når jeg møter de ansatte i dag. Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon. NFI har ikke vært gjennom en slik endringsprosess før, i motsetning til andre områder i samfunnet som har vært gjennom store omveltninger, sier Kjersti Mo.

– Nå må jeg finne ut hvordan jeg best mulig kan bidra til å lande denne prosessen, og hvordan vi går videre til å jobbe ut en strategi for hva slags filminstitutt vi skal ha framover, sier Kjersti Mo.

Les også: «Filminstituttets kuttplaner vil ramme de mest sårbare delene av filmbransjen»

Torsdag ettermiddag møtte Kjersti Mo de ansatte på NFI.

– Stemningen blant de ansatte på NFI er svært nedtrykt. Sju av 87 ansatte må gå, det er tungt, og vi er inne i vonde prosesser. Vi fikk et godt inntrykk av den nye direktøren. Hun har erfaring fra endringsprosesser og har satt seg godt inn i NFIs situasjon, sier hovedtillitsvalgt Jakob Berg ved NFI.

Utenfra

De to foregående direktørene for Norsk filminstitutt har begge kommet utenfra filmbransjen.

– Fra Virke Produsentforeningens side har vi vært tydelige på at vi har ønsket en direktør med erfaring fra film- og spillbransjen, kommenterer leder Åse Kringstad, og understreker:

– Samtidig har jeg tiltro til at Kulturdepartementet har valgt den kandidaten de anser som best egnet for stillingen,

Åse Kringstad, direktør Virke Produsentforeningen

Åse Kringstad, leder Virke Produsentforeningen. Foto: Virke Produsentforeningen

– Jeg er svært bekymret for at departementet nok en gang velger en direktør uten bakgrunn fra filmbransjen, kommenterer Sverre Pedersen, leder for Norsk Filmforbund.

På søkerlisten var blant andre Leif Holst Jensen, tidligere generalsekretær i Produsentforeningen, og Monica Boracco, leder i Dramatikerforbundet.

– Bransjen har vært tydelig på våre forventninger til utnevning av ny direktør ved Norsk filminstitutt, og hvilke  kvalifikasjoner vi mener at den neste direktøren bør ha. Når departementet velger å se bort fra bransjens råd, finner jeg det både sørgelig og oppsiktsvekkende, kommenterer Filmforbundet-leder Pedersen.

– Vi har hørt på signalene om å få en direktør fra filmbransjen, og vi har valgt Kjersti Mo fordi hun var den beste kandidaten. Hun har kommersiell bakgrunn, og kan ta grep om hvordan NFI kan gjøre norsk filmbransje mer robust, understreker NFIs styreleder Marit Reutz.

– Når man snakker om denne bransjen er det sterkt fokus på spillefilm. Men bransjene er flere: Spill, dokumentar. Et mer balansert forhold til hvilke bransjer vi snakker om er en fordel for NFI i tiden framover. Ikke minst er det spennende å se hvordan vi kan utvikle spillbransjen i Norge, sier Kjersti Mo.

Les også: Ber Grande gripe inn i NFI-kutt

– Viktig bransje

Det var kulturminister Trine Skei Grande som sammen med NFIs styreleder Marit Reutsz presenterte den nye direktøren, på kulturministerens kontor.

– Norsk filminstitutt er inne i en tøff omstillingsprosess, i likhet med hele bransjen. Det er bra at vi har damer som er villige til å ta på seg så store oppgaver i en så viktig bransje for Norge, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) om ansettelsen.

– Jeg gleder meg til å ta fatt. Det er en utfordring å gå inn i en bransje som står foran store forandringer. De ligner på utfordringene i mediebransjen, som jeg har stått i gjennom 20 år, sier Kjersti Mo.

Grande: - Må se på om vi har fulgt godt nok med

Siden planene for kutt i NFIs bemanning og omlegging av støtteordninger ble offentliggjort i mai, har en rekke sentrale aktører i filmbransjen bedt Trine Skei Grande gripe inn i kuttprosessen, som flere mener vil rasere viktige støtteordninger.

Høsten 2018 fikk NFI hard kritikk av Riksrevisjonen for lite effektiv tilskuddsforvaltning, manglende målsettinger og habilitetsproblemer i saksbehandlingen. «Vi har ikke prioritert orden i eget hus nok. Jeg må tåle kritikken fra Riksrevisjonen på dette området», uttalte NFI-direktør Sindre Guldvog til Dagsavisen tidligere i høst, og fortalte  at Riksrevisjonens krav er en medvirkende grunn til kostnadskuttene.

Grande understreker at hun har tillit til NFI-styret, som har godkjent kuttplanene.

– NFI har dyttet på en del omstillingsprosesser som gjør at de blir litt kraftigere enn vi egentlig hadde ønsket oss, sier Trine Skei Grande til Dagsavisen.

– NFI-styret har godt grep om dette nå, styret har lagt en god plan og har nå ansatt en god sjef, så dette vil vi klare å finne gode løsninger på. Jeg tror også det er et klokt valg av styret å ansette en ny sjef som kan omstilling og har forståelse for at bransjen er i endring. Bransjen er sammensatt, den er i endring, da må vi se på om virkemidlene er riktige for det vi ønsker oss: Gode norske produksjoner som selger og skaper nyvinning.

– Kulturministeren er ansvarlig for NFI. Har departementet fulgt godt nok med på NFI-driften når det nå kommer kutt som er kraftigere enn du hadde ønsket?

– Vi må sikkert se på om vi har vært gode nok i denne prosessen. Men nå er jeg opptatt av å backe styret på å få gode prosesser med de ansatte.

Les også: Freder filmpressen ett år til - vedtar kutt i høst

Mer fra Dagsavisen