Kultur

Dagsavisens doble budskap

Dagsavisens nye reklamefilm viser at det finnes minst to sider ved enhver sak.

Det er ikke ofte en avis som Dagsavisen kan koste på seg en reklamefilm. Men ved hjelp av gode krefter og mye dugnadsånd, kan avisen nå presentere en helt ny reklamefilm.

- Vi mener denne filmen er viktig, nettopp fordi den understreker medias rolle i å belyse enhver sak fra flere sider, sier administrerende direktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm.

Gode venner

Han forteller at teksten er laget av avisens egne medarbeidere, mens idé og inspirasjon er hentet fra utlandet.

- Vi måtte ut av huset for å kjøpe litt filmekspertise, men totalt er dette resultatet av en dugnadsinnsats internt i avisen. Jeg synes resultatet er blitt veldig bra, og nå satser vi på å spre filmen gjennom sosiale medier og vår egen nettside. Det blir spennende å se hvor mange som kommer til å se den, sier Lysholm.

Han mener deler av medias fremtid ligger på nett og på sosiale medier. Men samtidig er det et stort behov for den produksjonen av nyheter som foregår til papiravisene.

–  Jeg så et innslag der New York Times-journalist David Carr holdt opp et ark med dagens snakkiser på nett. Så klippet han hull og tok ut alle saker som kom fra etablerte aviser. Det ble et stort ark med mange små hull og ingen tekst, forteller Lysholm, og minner om Dagsavisens reklamebudskap om å gi leserne alt de trenger på den tiden de har.

Betyr mest

Sjefredaktør Kaia Storvik mener filmens budskap formidler det Dagsavisen står for; å være best på det som betyr mest.

– Skru opp lyden og få med deg budskapet både forlengs og baklengs. Vi håper det skal være tankevekkende, og selvfølgelig at enda flere vil prøve avisen vår.

Mer fra Dagsavisen