Kultur

Conradi på hjemmebane

Et ledende Nationaltheatret må være optimalt for vår tid, mener Kåre Conradi, som nå vender tilbake til teatret etter å ha spilt Shakespeare i London.

– Jeg tror det er litt med Nationaltheatret, som det er når man reiser vekk fra Norge. Alle som har vært borte en stund, sier det er fantastisk å komme hjem, at de er stolte av landet sitt. Nationaltheatret har litt den samme funksjonen, sier Kåre Conradi. I en rød sofa midt i scenerommet på Torshovteatret, sitter han, omkranset av pressefolk og andre som vil ha en bit av skuespilleren som har brukt den siste tida på å spille Shakespeare i London.

– Jeg er veldig stolt av å være fast ansatt ved Nationaltheatret, og jeg har ikke lyst til å slutte der. Jeg så nå i London hvordan alle skuespillere jobber så hardt for å få jobber, og alle, selv de virkelig gode, lurer på hva de skal drive med neste gang. Jeg er i en heldig posisjon der jeg får flotte muligheter. Jeg må nesten klype meg litt i armen, sier han.

LES OGSÅ: Opprusting av Nationaltheatret kan koste 1,9 mrd.

Opprusting

Lanseringen av Nationaltheatrets vårprogram startet med en applaus for at teatret snart skal pusses opp. Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, stiller i en kronikk i dagens Dagsavisen spørsmålet om hva folk mener Nationaltheatret skal være de neste femti årene. Nå står diskusjonen rundt hvor omfattende, og ikke minst hvor kostbar, den svært etterlengtede oppussingen skal være. Regjeringen har fått to ulike rapporter. Den ene anbefaler en oppussing for mellom 3,9 til 4,5 milliarder kroner, mens en nyere rapport anbefaler å begrense prosjektet til 1,9 milliarder.

Kulturminister Thorhild Widvey (H) har uttalt til Dagsavisen at hun imøteser en diskusjon om nøkternhet, mens Tømta oppfordrer til å tenke på hvordan teatret skal fylle samfunnsoppdraget sitt i framtida. Det billigste alternativet gjør ikke teatret mer attraktivt eller tilgjengelig for publikum, og det gir ikke teatret mer kapasitet.

Conradi har fått med seg debatten.

– Jeg har ikke gått inn i de ulike tallene. Men selvfølgelig må Nationaltheatret være et optimalt teater som er så godt rustet at det kan ta imot folk og gi dem det de vil ha. Nationaltheatret er et ledende teater i Norge, og at det er optimalt for vår tid er veldig viktig. Det er unike muligheter nå, når man skal gjøre noe med teatret, sier Conradi.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Richard III

I London spilte Conradi Edward IV i «The Wars of the Roses», som er en slags sammenstilling av Shakespeares «Henry VI», «Edward IV» og «Richard III». Det er rollen som Richard III Conradi skal spille fra 13. februar, med Kjersti Horn som regissør ved Nationaltheatret. Han forteller at denne oppsetningen nok blir av det mer moderne slaget, sammenlignet med Shakespeare-oppsetningen han akkurat er ferdig med i London. Fortsatt er han aktiv i London, nå med å følge opp kontakter han har fått der.

– Jeg har planer om å lage et nytt Ibsen-kompani, som kan reise rundt internasjonalt. Jeg tenker å ha med norske skuespillere, og kontakten med England og de klassiske scenene er viktig, sier han.

LES OGSÅ: Hakkebakkeskogen like bra som for 50 år siden

Mer fra Dagsavisen