Kultur

Minor Majority: Undervurder aldri en god stemme

Pål Angelskår og Minor Majority høres ut som de pleier, men sangene inneholder alltid noe nytt.

---

5

Minor Majority

Kiss Off

Voices Of Wonder

---

Minor Majority ble en av de store nye gruppene i oppsvinget for norsk musikk i begynnelsen av århundret. Gruppa med Pål Angelskår i spissen skapte en distinkt lyd, som er lett å kjenne igjen over 20 år etter starten. De hadde et langt opphold underveis, men når de først begynte å lage plater igjen har det gått fort.

«Napkin Poetry» var en herlig comeback i 2019. Da de ga ut «The Universe Would Have To Adjust» i mai i fjor antydet de at et album med sanger spilt inn samtidig skulle være klar omtrent nå. Da de skulle ferdigstille disse ble det fort til at de lagde helt nye sanger i stedet, sånn at de som var til overs sist ble forkastet enda en gang. De er altså tilbake med et sett helt nye sanger, bare ti måneder siden sist. Dette tyder på et band i fin flyt.

Sangene er spilt inn i nedstengte tider, da Minor Majority gjorde konserter som duo og trio. Dette forplantet seg til innspillingene, der flere spor bærer preg av de er laget med en redusert besetning. Albumet begynner med den nydelige tittelsangen «Kiss Off», en duett med Christel Alsos, som har skrevet flere av sine sanger sammen med Angelskår. De synger fra hvert sitt perspektiv, akkompagnert av strykere, mer kammermusikk enn rock’n’roll, og veldig fint.

Begrepet «Kiss Off» signaliserer en ufrivillig avskjed, i alle fall for den av partene som blir avskjediget. Mange av sangene handler om dette, og det ble derfor albumtittelen også. Pål Angelskår er en mester i å formidle de store, melankolske følelsene fra slike forbindelser.

At Minor Majority ikke er en soloartist med fast band understrekes av at et par av melodiene er skrevet av de andre i bandet: «Brilliant Mistake» av tangentspiller Harald Sommerstad, «Other People’s Lives» av gitarist Roar Nilsen. De andre som er med er Henrik Harr Widerøe (bass) og Halvor Høgh Widerøe (trommer). Angelskår har skrevet noen av tekstene sammen med Sjur Lyseid (Little Hands Of Asphalt) og Jacob Krogvold (Thulsa Doom).

Den lange «Hold On» skal være inspirert av balladene bluesrockerne Free lagde for 50 år siden, men likheten er ikke påtrengende, og nostalgien ikke overveldende. «The Best Of Us» er på samme måte påvirket av 80-tallspop fra A-Ha og Tears for Fears, tilfeldigvis samtidig som de sistnevnte er tilbake med nytt album for første gang på 18 år. Heller ikke her er det fare for å bli anklaget for kopiering. Angelskår har alltid lagt kortene på bordet når det kommer til hvor han tar det fra.

En spesiell sang, en av de fineste her, er «Concerning David Palmer». Denne forteller om sangeren som var med på det første albumet til Steely Dan for 50 år siden, men ikke fikk være med videre, og siden har hatt en undervurdert rolle i gruppas historie – i alle fall ifølge Angelskår, som ikke synes Steely Dan ble de samme etterpå. Han bruker anledningen til å sette seg selv inn i denne sammenhengen: «If you come across it, a voice that makes you want to cry/could be someone like David, could be a voice like mine», synger han. Han minner om at alle sangere er født med en akilleshæl – de bryr seg ikke om sangene i seg selv, men hva de får lytteren til å føle. «It’s easy to underestimate a pretty voice», synger han, og vi skal gjøre vårt for å sørge for at det ikke skjer.

Til slutt kommer den fornøyelige «Meat & Potatoes Metal». Om hun som danser til bruksmetall, mens observatøren har behov for å høre Slayer, Danzig og Mayhem. Venner av Minor Majority kan beroliges med at de ikke forsøker å høres ut som noen av disse gruppene, men bare er der i sitt sedvanlige behagelige melodiøse leie, med stemmen som nesten er for betryggende til å fortelle om personlige bekymringer. Det er alltid godt å høre dem igjen.

Minor Majority: Kiss Off

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen