Kultur

Pop i uke 8: Musikk for tunge dager

Mens verden står på ende forsøker vi å finne litt fornuft i den nye musikken.


Slike dager kunne vi gjerne hørt igjen «Give Peace A Chance» med Plastic Ono Band, «War» med Edwin Starr og «Masters Of War» med Bob Dylan, for å minne om den grunnleggende fredselskende fornuften i den fineste sangen og musikken. Den finnes også i de nye platene som kommer og kommer.

Carmen Villain

Carmen Hillestad, bedre kjent som Carmen Villain, ga til å begynne ut drømmende elektronisk pop. Albumet «Both Lines Will Be Blue» var et vendepunkt i en mer eksperimentell retning, og det nye «Only Love From Now On» gjennomfører dette til perfeksjon. Et instrumentalalbum, fullt av atmosfære, store stemninger og spennende nye vendinger. Det begynner så storslått og flott med «Gestures», med Arve Henriksen på trompet. På tittelkuttet får hun hjelp av Johanna Scheie Orleana på fløyte – som visstnok har et eget album produsert av Carmen Villain på gang. «Only Love From Now On» har den samme udefinerbare auraen som fjorårets album fra Bendik Giske, «Cracks», også det på selskapet Smalltown Supersound. «Åpen klasse» må åpne dørene på vidt gap igjen.

Tommy Tee tar sitt "Overskudd" fra studio til scene fredag.


Tommy Tee

Produsenten og hip hop-mentoren Tommy Flåten fylte 50 før nyttår, og feirer litt forsinket med albumet «Overskudd». Fredag er det slippfest på Rockefeller i Oslo. «Overskudd» er ikke bare en tittel her, det er en varedeklarasjon.


Overgangen fra ung opposisjonell til etablert legende er alltid en utfordring, men Tee-produksjonen setter fortsatt holdning over underholdning, og vi trenger alltid nye låter som «Fuck en nazi (for life) «, en skandinavisk markering med Timbuktu, Joddski og danske Raske Penge. Albumet har gjesteopptredener på rekke og rad, Madcon (hver for seg), Lars Vaular, Snow Boyz, Ken Ring og sterke yngre krefter i tillegg. Lydbildet er som vanlig mangfoldig og fullt av originale påfunn, en sonisk opplevelse i seg selv.

Silje "Bendik" Halstensen med ny plate og nytt musikkprogram samme uke.

Bendik

Dette er ei hektisk uke for Silje «Bendik» Halstensen, som både gir ut det nye albumet «Liv», hennes første på fem år, og har premiere på det nye musikkprogrammet «Plysh» på Vierlive. «Liv» het hennes farmor også, albumet presenteres som en hyllest til henne, men også til livet i sin alminnelighet. Det er et album der hun sammen med produsenten Daniel Løberg tar store sjanser produksjonsmessig, et stykke unna det alminnelige poplivet, selv om det er både fengende og dansbart nok. Sentralt på plata er «Leve evig», som går over i det instrumentale tittelsporet «Liv».

Gjester hos Silje Halstensen i det første programmet av «Plysh» er Ary, som fikk svært god omtale for sitt første album for to uker siden, og Sofie Tollefsbøl og Fieh, som vi kommer tilbake til på disse sidene neste uke, når det andre albumet deres er ute.

Hans Martin Austestad gir ut et nytt fint album.

Austestad

Hans Martin Austestad har gitt ut åtte album nå, både med Earlybird Stringband, og på egen hånd. Soloutspillene har vært ekstra innholdsrike. «Folk flest» (2017) var opptatt av fremmedfrykt og nasjonalisme, med medfølgende bok om temaet. Det har ikke blitt mindre aktuelt siden den gangen. «Umogleg reise» (2020) var både ny filmmusikk til «Voyage à Traverse L’impossible» fra 1904, og nye sanger med sterke miljøperspektiv og tilhørende videoer. Denne gangen er det mer nære ting som opptar sangeren.

Albumet «Venterom» åpner med et elektronisk «Fyrispil», men albumet stabiliserer seg fort i et mer organisk spor. Ukens popquiz får være hvilken Jimmy Webb-sang som på utsøkt vis er blitt «Innan eg er framme i Skien». «Hold av siste dans til meg» er i alle fall «Save The Last Dance for Me» av The Drifters, og disse to gir en viss antydning om hvor Austestad går med sine egne sanger denne gangen. Eller, egentlig ikke, siden han kommer med et veldig variert utspill innen det utvidede visepopbegrepet. 6. mars har Austestad premiere på «Songfuglen» på Riksscenen i Oslo, en forestilling «for barn i alle aldre».

Paal Ritter Schjerven, går fra Popsenteret til nytt musikkprogram på NRK TV.

NRK-scenen

De som har etterlyst mer musikk på NRK TV er til en viss grad blitt hørt de siste årene. Nå kommer det mer. Paal Ritter Schjerven har vært kunstnerisk leder på Popsenteret i Oslo i en årrekke, men har nå fått stillingen som innholdsprodusent og regissør for den nystartede «NRK-scenen», et ukentlig musikkprogram med norsk musikk fra alle sjangere, uten konkurranse eller coverlåter. Sendingene starter sannsynligvis til høsten. På Popsenteret har vi satt spesielt stor pris på Schjervens serie «Tilbake til ungdommen», der han har snakket med legendene i norsk popmusikk om deres tid på toppen. Dette opplegget hadde vært verdt en NRK-serie i seg selv.

The Magnetic Fields

Ukas «billettsalget starter nå»: 31. mai spiller den amerikanske gruppa The Magnetic Fields i Norge for første gang på 10 år – denne gangen i Asker kulturhus, og bare der. Det loves en konsert som skal gi et overblikk over en lang karriere som omfatter mesterverk som «69 Love Songs» og «50 Song Memoir», som neppe blir framført i sine helheter denne gangen heller.

Roskilde Festival

Roskilde Festival la torsdag fram mesteparten av sitt program for sommeren. Etter to års fravær merker vi et markant generasjonsskifte i programmet, som har navn som Dua Lipa, Post Malone, Megan Thee Stallion og Tyler The Creator som hovedattraksjoner. Robert Plant og Alison Krauss tar vare på tradisjonene, mens Sigrid og Kings Of Convenience er de største norske navnene på plakaten. Med navn som Haim, Kacey Musgraves, St. Vincent, Phoebe Bridgers, Arlo Parks og TLC i rekkene har Roskilde også sin sterkeste kvinneprofil noensinne.

Mer fra Dagsavisen