Plateanmeldelse: Thomas Strønen/Ayumi Tanaka/Marthe Lea: «Bayou»

Det låter gjennomført nydelig når denne trioen av særegne stemmer legger ut på reise.

Thomas Strønen/Ayumi Tanaka/Marthe Lea

Bayou

ECM

Vi får anta at det ikke er tilfeldig at debutalbumet til trioen Strønen/Tanaka/Lea har fått navn etter en saktegående elv. For selv om trioen på ingen måte flyter motstandsløst med strømmen har denne musikken en dempet kraft, et underliggende driv, en dybde og ro over seg som gjør at navnet gir mening.

Ingen av de tre er ukjente navn fra den norske jazzscenen. Trommeslager Thomas Strønen er nybakt Spellemannpris-vinner med Maria Kannegaard Trio, men også en veteran på ECM, både fra andres prosjekter og egne, inkludert det akustiske kollektivet «Time Is A Blind Guide», der vi også finner pianist Ayumi Tanaka. Samarbeidet deres med Marthe Lea (vokal, klarinett og perkusjon) er ikke nytt, det startet på Norges musikkhøgskole der Tanaka og Lea studerte og Strønen fortsatt er førsteamanuensis. Det var så fruktbart at det høsten 2018 førte dem til den sveitsiske byen Lugano, helt sør i landet, på grensa mot Italia, der de spilte inn det som skulle bli albumet «Bayou».

Det er en kollektiv reise de har lagt ut på, der kjernen er en felles søken etter nye klanger og musikken skapes underveis gjennom fri improvisasjon, i et landskap der ulike stiler, erfaringer og tradisjoner flettes sammen til noe helt eget. Uten at det særegne hos de enkelte musikerne forsvinner, hver av dem leverer strålende hver for seg, men det er den store samtalen mellom de tre, kraften i kollektivet, det spontane som gjør dette til en særdeles fin reise å være med på.

I denne samtalen får vi også et hint av norsk folkemusikk, mest åpenbart i tittellåten, som kretser rundt en tradisjonell norsk bånsull, servert med en utsøkt, nærmest hviskende vokal fra Lea, som flyter over i et melankolsk, vakkert spill fra Tanaka og videre over i Strønens lekne kreativitet på låten «Pasha». Her er det bare å sparke alt annet til side og hengi seg til en reise i fri improvisasjon av det poetiske slaget, tidvis minimalistisk og gjennomført nydelig.

Dette er en trio vi svært gjerne hører mer av. Mens vi venter på at de – forhåpentligvis – skal dukke opp på en scene nær oss, er det all grunn til å følge med på andre prosjekter fra musikerne i trioen. Rundt neste sving er det varslet nye album både fra den frittgående kvintetten Marthe Lea Band og Ayumi Tanaka Trio.

Thomas Strønen/Ayumi Tanaka/Marthe Lea: «Bayou»