Kultur

Karin Krog følger musikken

Karin Krog (76) står på. Samtidig som hun slapp sin nye plate, var hun i New York og spilte inn den neste.

- Du må gripe musikken når den svever forbi, sier den vitale jazzveteranen.

Hun har så langt fra tenkt å gi seg, selv om hun i mars i år fikk hedersprisen under Spellemannutdelingen for sin lange og tro jazztjeneste. Dette var hennes tredje Spellemann, den forrige vanket i 2000 for albumet «Bluesand» sammen med John Surman.

Og det er nettopp med sin Surman, berømt saksofonist, hun akkurat har sluppet platen «Songs About This and That».

- Hvilket nummer i platerekken den er? Jeg tror jeg har spilt inn rundt 50. Og i 2014 er det 50 år siden jeg gjorde min første LP-innspilling, så jeg har jubileum!

Fikk frist

«Songs About This and That» har fått begeistrede anmeldelser. Men hvorfor gjør dette musikalske superparet så sjeldent noe sammen?

- Vi har ikke gjort noen plate sammen siden «Bluesand». Vi har jobbet litt sammen, gjort ting i det små, som festivaler i London. Han er fryktelig dyktig, jeg lærer mye av ham. Men mest har vi arbeidet hver for oss, sier Krog.

Det var Vossa Jazz som i 2009 inviterte de to til å lage et bestillingsverk. Da fikk Krog en deadline å forholde seg til.

- Da er du nødt til å få det gjort, ler Karin Krog.

Resultatet ble framført året etter og ble en stor suksess.

- Men et slikt bestillingsverk føles litt «bortkastet», dersom man ikke får framført det flere ganger. Derfor tenkte vi plate, og søkte om støtte. For det er løft å få det innspilt. I vår satte vi i gang.

- Nysgjerrig

Innspillingen foregikk i Rainbow-studioet, dit Krog og Surman tok med musikere som Terje Gewelt på bass, Bjørn Klakegg på gitar, Ivar Kolve på vibrafon og Tom Olstad på trommer.

- Når du går fra konsert til plate må det være litt mer «snappy», så vi har revidert og komprimert. Musikken har også fått litt modning. Et litt annet mannskap satte også sin farge på det, forteller hun.

Ideen med både bestillingsverk og skive var å lage en samling med sanger som ikke nødvendigvis var forbundet med hverandre.

- Vi ville utforske ulike stykker i ulike retninger. Det forrige jeg hadde gjort, var ragtime. Nå var det mer elektronikk, mer moderne ting igjen. Det viktige er at man fremdeles er nysgjerrig - at man har fantasi og interesse for å gjøre stadig noe mer og annet enn det man allerede har gjort.

- Følger musikken

Temaene favner vidt på «Songs About This and That». De ni sangene er komponert av John Surman og Karin Krog sammen. Selv mener hun de reflekterer letthjertet over ulike måter å se på livet på.

- «Pebble Song» er inspirert av barnebarnet mitt, Thea, som lekte med steiner og på stranden. Da tittet jeg tilbake på meg selv, sier Krog om den melankolske sangen, der hun synger «det er rart hvordan årene glir forbi», og om valgene man gjør.

Rett etterpå følger den muntre «Monk Song» - som hyller Thelonious Monk, der hun oppfordrer til å «følge musikken». Og det er det hun selv gjør. Som nå senest til New York, forteller hun:

- Der gjorde jeg helt andre ting, jeg spilte inn musikk igjen sammen med pianisten Steve Kuhn.

De to jobbet første gang sammen i 1974, og på de snart 40 årene siden da blir den kommende utgivelsen nummer fire. Og hva gjør Karin Krog i tida framover mot sitt 50-årsjubileum som plateartist?

- Jeg håper det blir konserter i etterkant av «Songs About This and That», og kanskje noen festivaler. Vi håper å få gjort noe i England. (NTB)

Mer fra Dagsavisen