Kultur
Cool Scandinavia
Skandinavisk designs kjennetegn er den geniale enkelhet. Det er sjelden tydeligere enn i kongelige brudekjoler.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Cool Scandinavia
Skandinavisk designs kjennetegn er den geniale enkelhet. Det er sjelden tydeligere enn i kongelige brudekjoler.
Britiske VOGUE feirer motehistoriens mest imponerende og vakre gallakjoler med en diger reportasje i mai-nummeret og en imponerende billedkarusell på nettet. Selvsagt er prinsesse Katherines kjole med, designet av Sarah Burton for Alexander McQueen. Kjolen er allerede trygt plassert i legendeavdelingen for berømte kreasjoner, og prises som tidenes vakreste brudekjole. Men øy, akkurat der må jeg få lov til å si stopp litt!
Visst er prinsesse Katherines kjole veldig fin. Men om vi sammenligner den med andre kongelige brudekjoler synes jeg den kommer langt bak kjolene til både kronprinsesse Victoria, kronprinsesse Mary og vår egen kronprinsesse Mette-Marit. Kronprinsesse Mette-Marit er etter min mening kanskje den aller vakreste kongelige brud ever - selv Grace Kelly må pent stille seg bak henne når det gjelder stil, skjønnhet og utstråling på selve bryllupsdagen. Kanskje er det fordi jeg var i et slags Lord of the Rings-modus at jeg elsket kjolen hennes, designet av Ove Harder Finseth, så høyt. Men jeg likte til og med den underlige brudebuketten som så mange syns var litt snodig. Bildene fra Oslo Domkirke der kronprinsessen fortsatt er Mette-Marit Tjessem Høiby og tørker tårene med et lite lommetørkle iført en drøm av hvit tyll gir meg klump i halsen den dag i dag.
Også kjolen som dronning Sonja bar var helt usedvanlig flott, særlig sett med dagens blikk for retro og sekstitall. Kjolen - en A-formet kreasjon i tykk silke med broderier fra franske Lesage ble sydd i atelieret til motebutikken Molstad i Oslo. I motsetning til de romantiske, myke linjene i Harder Finseths kreasjon var det den skulpturelle, majestetiske enkelheten som preget Sonjas kjole - supermoteriktig i 1968. Noe av det samme kan spores i kronprinsessene Victorias og Marys kjoler, som begge rager høyt på min liste over kjolenes ti på topp.
Felles for mange av de skandinaviske kongelige brudekjolene er at de ble designet av moteskapere som var relativt ukjente internasjonalt, og at de er som skandinavisk design for øvrig - preget av sober minimalisme. I motsetning til for eksempel prinsesse Dianas marengs er ingen av de ovennevnte kjolene gått stilmessig ut på dato. For, som en berømt matvarekjede har slått fast: det enkleste er ofte det beste.
sissel.hoffengh@dagsavisen.no