Kultur

Rapper for framskritt

I kveld får Fredrikstad oppleve en av Timbuktus mange norgeskonserter. Den svenske rapperen er nesten like populær i Norge som i hjemlandet og

– Egentlig burde man kalle det partiet «bakskrittspartiet», for de snakker jo aldri om å gjøre framskritt, sier han.

– Jeg er et produkt av et åpent Sverige, og for meg er det brennende viktig at ikke sånne mennesker skal ha mye å si, det være seg i Sverige eller i Norge.

I forkant av EU-parlamentsvalget i juni lagde Timbuktu og rapkollegaen Promoe en låt de kalte «Ge Oss Sverige Tillbaka». Den var inspirert av slagordet som Sverigedemokraterna, den svenske varianten av Frp, sendte alle husstander i Malmö.

– Jeg tror ikke det beriker kulturen om man skiller mellom én type mennesker som er bedre enn en annen type. De tar utgangspunkt i at Sverige tilhører dem, og det de vil ha tilbake er deres bilde av hva Sverige er. Sverigedemokraterna, Frp og Dansk Folkeparti vil alle spre en kultur av redsel og trangsynthet. De har en idé om det perfekte samfunnet som er veldig regressiv.

Brukte pirate bay

«Ge Oss Sverige Tillbaka» ble lagt ut for gratis nedlasting på Timbuktus hjemmeside, men det var ikke første gang svensken delte ut musikken sin gratis. I fjor høst vakte Diakité oppsikt da han valgte å slippe sin nye singel på den både populære og kritiserte fildelingssiden Pirate Bay, hvor den kunne lastes ned gratis og helt lovlig. Han forteller at det var en påfallende forskjell på reaksjonene i Sverige og Norge.

– De var veldig negative i Norge, og veldig positive i Sverige. Men det spiller ingen rolle hva slags reaksjoner jeg fikk. Jeg gjorde det for å nå ut til mennesker, og det lyktes jeg i. Låta ble lastet ned over 300.000 ganger på en uke.

Stuntet ga Timbuktu gratis oppmerksomhet langt utover gruppen av Pirate Bay-brukere. Men noen positiv effekt på platesalget hadde det ikke. 2005-utgivelsen «Alla vill till himmelen men ingen vil dö» solgte til gull både i Norge og Sverige, og i hjemlandet gjentok han bedriften med oppfølgeren «Oberoendeframkallande». Fjorårets «En High 5 & 1 Falafel» var et av Sveriges 20 mest solgte album etter to uker, og nådde aldri Topp 20 her i Norge.

– Det er jo en annen sak. CD-formatet er døende, og det er det ingenting å gjøre med. Folk vil ha det digitalt, og ettersom det ikke finnes noen digitale nettjenester som fungerer bra, velger de å laste ned. iTunes er langt fra feilfritt.

Bransje med hendene i fanget

I april i år ble de fire mennene bak thepiratebay.org dømt for brudd på opphavsretten. Det kom ikke som noen overraskelse på Diakité.

– Altså, jeg er ingen talsmann for Pirate Bay. Men det er selvsagt at den mediale maskinen vil stenge ned en utstikker som Pirate Bay, for de kan ikke kontrollere dem. De ble dømt fordi det er for farlig for de store selskapene om enkelte individer skulle få så mye makt.

Som mange andre kritikere av platebransjens holdninger til nedlasting, mener han at selskapene ikke har lyktes i å henge med på utviklingen.

– Det er ikke noe feil med utviklingen, det er noe vi må tilpasse oss. Men det krever at de som har store ressurser bruker noen av dem til å bygge ny struktur, og det gjør de ikke. De bare sitter med hendene i fanget og lurer på hvorfor de sakte holder på å dø.

Diakité peker på at ingen av aktørene i det digitale musikkmarkedet er eid av plateselskapene.

– iTunes er det jo Apple som står bak, og heller ikke Spotify er eid av noe selskap.

– I Norge har det det siste året vært en debatt om hvordan musikere skal få betalt for jobben de gjør. Ser du noen alternative løsninger?

– En ting er sikkert, og det er at de store plateselskapene ikke på noen måte har bidratt til å skape muligheter for musikere til å nå ut med sin musikk digitalt og få betalt for det. De har stått i veien for den digitale utviklingen, og jeg er fristet til å si at de i likhet med Frp er veldig bakstreverske mennesker.

Timbuktu spiller på Månefestivalen i Fredrikstad i kveld.

Mer fra Dagsavisen