Kultur

Et mangfold av manga

Det er manga i alle nyanser på Louisiana Museum for Moderne Kunst utenfor København denne høsten.

UTSTILLING
MANGA! Japanske bilder
Louisiana Museum for Moderne Kunst
Humlebæk, København
Til 08. februar 2009

HUMLEBÆK (Dagsavisen): På japansk betyr manga tegneserie. Den viltvoksende japanske tegneseriekulturen kommer i millionopplag hver måned. Den er for alle og handler om alt fra fjellklatring og sex til manga for småbarnsmødre. På toget til forstaden Humlebæk stiger derfor forventningene i takt med at toget fylles opp av ungdom og eldre, barnefamilier og middelaldrende par. Alle på vei til Louisiana, det moderne kunstmuseet som ligger flatt og langstrakt i terrenget ut mot Øresund. Klokka er ikke engang elleve, men køen er allerede lang utenfor høstens store kunstbegivenhet; «MANGA! Japanske billeder». Tegneseriestriper fra 1900 og framover viser en verden av katastrofer, mytologiske scener, kinky erotikk, science fiction og hverdagsliv.

Ekspressiv mimikk

Blikket til den japanske samtidskunstneren Yoshitaka Amano møter mitt over en hel vegg i det jeg går inn i utstillingen. Øyne og blikk, en ekspressiv tegnestil med overdreven mimikk, fart og dramatiske utsnitt kjennetegner kulturfenomenet manga med røtter tilbake til 1600-tallets tresnitt av krigere og ånder, og til den japanske maleren Hokusai (1760-1849) – som kalte sine tegnede portretter for – manga. Manga slik vi kjenner det i dag er et barn av 2. verdenskrig, bombene over Hiroshima og Nagasaki, Japans nederlag og massiv påvirkning fra amerikansk populærkultur. Osamu Tezukas «Astro Boy» fra 1952, en «superboy» med hjerte av gull i robotutgave, blir regnet som den første moderne manga. Japans svar på Superman.

Atombomben og følgene av den, preger mangaen den dag i dag. Fascinasjonen for framskrittet og teknikken bærer i seg angsten og traumene for det samme. Et eksempel er Katsuhiro Otomos berømte serie «Akira» som strekker seg over 3000 sider og handler om dommedag og global undergang. Filmen bygget på serien vises også på Louisiana. En annen av samtidskunstnerne på museet, Kenji Yajobe (f. 1965) kretser om temaet overlevelse i alle arbeidene sine. Til utstillingen har han bygget et lite, koselig lekehus som lokker barna til seg. Men huset er egentlig et tilfluktsrom, og utenfor står en dukke i barnestørrelse i beskyttelsesdrakt med en geigerteller på magen og synger så lenge det er radioaktivitet i luften.

Amerikansk påvirkning

Krig og katastrofer, romantikk, sex og science fiction er klart inspirert av amerikansk etterkrigskultur, men på japansk forsterkes og forstørres effektene voldsomt. I dag omfatter manga tegneserier, anime-film basert på tegneserier, dataspill, leker, moter, design, livsstil – alt er manga, også samtidskunsten har tatt den opp i seg. På den samme måten amerikansk pop art på 60-tallet oppsto av populærkulturelle uttrykk. Slik blir det forstørrede øyet til samtidskunstneren Amano karakteristisk for manga. For som vi sier at øyene er sjelens speil, er øyene i manga det som viser figurens karakter, sinnelag og uttrykk. Øyet er både blikk og blikkfang samtidig.

Det finnes en manga for alle, men langt fra alt er for barn. I utstillingens største sal kryr det av barn, ungdom og noen voksne, henslengt og fordypet i tegneserier og spill. Rommet er bygget opp som et bibliotek med store hyller fylt med tegneserier og spillbord med Pokémon og andre spill. Original manga er donert av store japanske forlag, og her er også danske oversettelser som det stadig blir flere av, men som originalene leses de også baklengs. Det er for dyrt å speilvende de originale japanske sidene.

De danske oversettelsene er stort sett rettet mot barn og unge, men på veggen vis-à-vis er det montre med ulike typer manga i ulike produksjonsstadier fra tegning til animert film. Her er alt fra barneserien «Dragonball» der både Gud og Satan står på rollelisten, til Hentai som kan oversettes med pervers, og som betegner manga og anime med pornografisk innhold.

Og her er Kawai, det japanske ordet for søt, eller nusselig, det er en stor sjanger innen manga. Figurene har store hoder, store øyne, små neser, for små og snuppete klær. Design-merket «Hello Kitty» er et eksempel på Kawai som også omfatter klesstil, ja livsstil. Som i rollespill kler ungdom seg ut som figurer fra sine yndlingsserier. Det kalles Cosplay en forkortelse for costume og play. Lolicom manga er en litt betent blanding der unge jenter, uskyld og erotikk rotes sammen i en sjanger beregnet på unge menn under sekkebetegnelsen Shõnen.

Seinen er voksen-manga med et mer voldelig erotisk innhold beregnet på menn mellom 18-30. Og det finnes altså tilsvarende for kvinner, for homofile menn og for lesbiske kvinner. Her er kjærlighet mellom menn, beregnet på kvinnelige lesere, Yaoi manga, og Yuri manga om kjærlighet mellom kvinner, rettet mot både menn og kvinner.

Film og aktivitetsbok

I samarbeide med det danske Cinemateket har Louisiana satt sammen et filmprogram som viser noen av de mest kjente japanske tegnefilmene i et voksen og et barneprogram der «Akira» av Akira, og Morimotos «Memories» er for voksne mens barna får se den prisbelønte «Min nabo Totoro» og «Kiki – den lille heksen», begge signert Miyazaki.

Alle barn får dessuten et spesiallaget aktivitetshefte gratis med oppgaver inspirert av utstillingen. Det er et samarbeid mellom forlaget Carlsen Comics og Louisiana. Kunst og kommers, børs og katedral – det er manga – vår tids sterkeste populæruttrykk.

Mer fra Dagsavisen