Helg
– Det er viktig å våge å fortelle en annen historie enn at vi er gode
Fire år etter premieren, setter Gjertrud Jynge fremdeles opp teater om familiens skambelagte fortid. Men hva skjer med julefreden når du åpner døren og offentliggjør familiens mørke historie?
Siste gjøremål før ferien er sminkeprøve til neste oppsetning, «Kirsebærhagen».
Gina Grieg Riisnæs
Tretten år gamle Niels Jørgen Hirschholm har nettopp blitt kidnappet av pirater. Året er 1795. Datidens Sabeltanner kjemper seg om bord på skuta til Niels Jørgens far, lemper sønnen om bord på egen båt og frakter ham til Algerie. Der selges Nils Jørgen til en italiensk sjeik. Som slave. Årene går. Idet Nils Jørgen fyller nitten finner faren ut at han fremdeles er i live, og sender løsepenger for å få sin tapte sønn tilbake.
Etter en hjemreise preget av langt mer turbulente møter med mennesker enn farvann, kommer han seg tilbake til Norge. Napoleonskrigene ruller over Europa i 1800. Niels Jørgen tar selv del i striden som kaper mot britene – en glorifisert form for piratvirksomhet. I 1808 blir han fanget – igjen – og tilbringer resten av krigen i fengsel. Fangenskap til tross, får han fordype seg i litteratur, og reiser i fredstid hjem med «History of London» av John Harrison.
Hjemme trekker han seg tilbake på Venstøp gård i Skien. Boken blir liggende på loftet. Flere år senere inntar en ny familie gården. En ung gutt ved navn Henrik Ibsen utforsker hjemmets øverste krok, hvor han kommer over boken. Der finner han inspirasjon til det som senere skal bli verdensteater om en viss vill and.