Nyheter

Her vil de legge Haukåsbanens endestasjon på Konnerud

27 gondoler og en varegondol skal etter planen trafikkere strekningen mellom Marienlyst og Konnerud.

I sin nyeste redegjørelse for prosjektet Haukåsbanen foreslår utviklerne bak det ambisiøse prosjektet å legge endestasjonen på Konnerud «i skogholtet på sørøstlig side av «nye Konnerud Kirke»».

«Dette blir en stasjon som ikke har noe annet innhold enn det som er strengt nødvendig. Denne stasjonen vil ha samme preg som de to andre stasjonene med bruk av mye massiv tre, men også mye glass. Av og påstigning ledes ut på vestsiden mot det som i dag er en gangsti mellom stasjonen og «Nye Konnerud Kirke» Her vil det være umiddelbar tilgang til knutepunktet for buss rett sør for stasjonen. Vi ser det også som hensiktsmessig å etablere parkeringsplasser for sykler og biler inne i og i tilknytning til stasjonen (på østsiden). I et forprosjekt, må antall parkeringsplasser for bil avklares nærmere. Om behovet tilsier det, vil det bli vurdert å bygge et parkeringshus her», skriver utviklerne i sin redegjørelse til Drammen kommune.

Les også: Debatt om Haukåsbanen, en gondol mellom Marienlyst og Konnerud

Videre skriver de:

«I forhold til mobilitetsløsningene, så tenker vi oss et matebuss-system oppe på Konnerud, som tar folk til og fra Konnerud Stasjon og ut i de ulike områdene.»

Utviklerne har planer om å bygge en gondolbane som kan frakte så mange som 4.000 mennesker i timen – det vil si 2.000 per time i hver retning. Planen er at banen skal ha 27 persongondoler med plass til inntil 30 personer i hver, samt en varegondol, som skal kunne frakte inntil 2,5 tonn, og som skal kunne kobles av og på ved behov.

Planen er at banen skal være åpen 17-18 timer i døgnet, og at den skal bidra til sysselsetting av tolv fulle årsverk. Total transporttid mellom Konnerud og Marienlyst er ventet å bli cirka ti minutter. Vognene skal etter planen også være universelt utformet, slik at det blir mulighet for å ta med seg blant annet barnevogn, rullestol og sykkel på reisen.

De fremhever også at gondolbane vil være et svært miljøvennlig alternativ, og mindre energikrevende enn or eksmpel elbuss.

«I en reguleringsplan for Haukåsbanen, så ønsker vi å ruste opp turveinettet i området, slik at det blir bedre fremkommelighet, gjerne med lysløypenett», skriver eiendomsutviklerene i sitt notat.

Les også: Gondolbane som rushtidsavlastning

Mer fra Dagsavisen