Nyheter

«Vant» Elevundersøkelsen

Med kun 21 elever, mye frihet og tett oppfølging, klatret Heltberg barne- og ungdomsskole til topps i Elevundersøkelsen.

Bilde 1 av 3

Heltberg barne – og ungdomsskole er Drammens nyeste skole. Skolen åpnet i høst, og på eiersiden står de samme som bak Heltberg Private Gymnas og Akademiet. Skolen tilhører Montessori-pedagogikken, noe som gjør skolehverdagen litt annerledes enn på vanlige, statlige skoler.

– Hver morgen samles vi rundt bordet for morgenmøte, og snakker om hvordan dagen ser ut. Så er det felles lunsj, før vi samles igjen på ettermiddagen for å oppsummere dagen, forteller Sophie, som går i tiendeklasse.

Montessori-skole

Heltberg er en Montessori-skole, som baserer seg på pedagogikken utviklet av italieneren Maria Montessori. Den legger blant annet vekt på frihet, tilrettelagt læring og ansvar for omgivelsene.

–Hvordan merker elevene at de går på en Montessori-skole?

– Timeplanen varierer, men stort sett har vi to såkalte seminarer om dagen, og resten er tid hvor elevene kan arbeide med fagene på egen hånd. Da er det en lærer til stede som kan hjelpe, men elevene har ganske mye frihet til å bestemme hva de vil jobbe med, forteller Helene Dahlman. Hun er daglig leder for skolen, og har vært med å starte den opp.

– Elevene har dessuten ansvar for ting som å lage lunsj, handle inn og kaste søppel. Jeg tror det bidrar til at de føler mer tilhørighet og eierskap til skolen sin, sier Dahlman.

I Norge har man barnehager, barne- og ungdomsskoler og videregående skoler som praktiserer Montessori-pedagogikk. På barnehage- og barneskolenivå er bruken av materiell i læringen svært utstrakt. Det vil si at man bruker ting som kort, perler og leker for å lære seg for eksempel matte.

– Man kan fort se barn sitte og lære seg gangetabellen ved bruk av perler, forteller Dahlmann.

– Det gir dem en konkret forståelse av hva det vil si å gange, mener hun.

Det finnes heller ingen tydelig inndeling i klasser på en Montessori-skole. For eksempel har åttende- og tiendeklassingene mye undervisningstid sammen.

– Det er såpass stor forskjell på modenheten til barn, at det egentlig ikke er noen god grunn til å dele dem inn etter årstall. Ved å blande aldere finner elevene nesten alltid noen som er på samme nivå som dem selv, noe som fører til mestring, sier Dahlman.

Ikke en spesialskole

De fleste elevene på Heltberg har gått på vanlige skoler tidligere, og noen reiser helt fra Sylling. En av elevene forteller om lærevansker, og at små grupper og mer oppmerksomhet fra lærerne har hjulpet ham.

– Jeg fikk mye hjelp på den andre skolen også, men det var ikke nok. Her går det lettere, sier han.

Dahlman påpeker imidlertid at Montessori ikke er forbeholdt elever med lærevansker, snarere tvert imot.

– Montessori-skolene har jo fått et rykte på seg å være for elitens barn. Det er det heller ikke. Målet er at det skal være en skole for alle, de som trenger litt ekstra hjelp, men også for dem som vil strekke seg, sier hun.

– Med tanke på all friheten elevene har til selvstudium – tror du det er noen elever som rett og slett ikke passer til Montessori-undervisning?

– Nei. Det er fordi tilrettelegging er en helt sentral del av skolen, forteller hun.

Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse som gjennomføres av Utdanningsdirektoratet (UDIR) årlig, og lar elevene besvare spørsmål om trivsel og læring i skolen. Der havnet Heltberg barne- og ungdomsskole godt over gjennomsnittet i fylket og på landsbasis. Sammenlagt får skolen et snitt på 4.4, mot landsgjennomsnittet på 3.9.

– Det er jo ikke mobbing her. Siden vi er såpass få blir man veldig godt kjent med alle, sier tiendeklassingen Aman.

Elevene har dessuten mulighet til å dyrke sine egne hobbyer på skolen. Fem timer i uka er satt av til praktisk arbeid.

– Nå som det er jul har vi laget for eksempel honningkrukker og pepperkaker som vi skal selge på julemarkedet på lørdag. Men ellers i året får elevene jobbe med noe praktisk som interesserer dem, forteller Dahlman.

Gustav, som går i tiende, har for eksempel fått jobbe med musikk.

– Jeg driver med elektronisk musikk, og har fått laget mange sanger siden jeg begynte her, forteller han.

Målet er å slå gjennom som artist.

– Kygo er det store forbildet, sier Gustav.

Mer fra Dagsavisen