Nyheter

Forsterket start

Rektoren for Lier videregående skole lar intet være uprøvd i kampen mot frafallet. Fredag lot hun hele Vg1 og Vg2 starte skoleåret hos Arbeidsinstituttet.

Der kan de som skulle bli usikre på valget av utdanningsløp trykke på pauseknappen – uten å bruke opp retten til videregående opplæring. Så hvorfor vise dette til de som alt har valgt?

– Det handler om å endre tenkesett. Om å se muligheter framfor begrensninger – og egne styrker framfor svakheter. Du kan si vi ønsker å gi disse drøyt 350 elevene en styrkebasert start på skoleåret, forklarer Ingebjørg Mæland, som er daglig leder for Unginvest ved Arbeidsinstituttet Buskerud (AIB).

Unginvest er et opplæringstilbud for unge fra 16 til 24, med mål om å få flere til å fullføre videregående opplæring. Rundt 180 ungdommer benytter seg av tilbudene ved AIB årlig. De kan velge å ta hele eller deler av sin videregående skolegang her, siden Instituttet følger offentlige læreplaner.

Om man rett og slett trenger en tenkepause, og hjelp til å finne et passende utdanningsløp, kan man være kursdeltaker i opptil et år og fremdeles ha rett til VGS-plass.

Veikart til framtida

– Det virker jo bra, men jeg er litt usikker på hva det har med skolen å gjøre, sier Celina Johanson (17), som nettopp har startet på treårig opplæring i barne- og ungdomsarbeiderfag.

De rundt 150 elevene i dagens første pulje hos AIB har vært gjennom flere øvelser som skal identifisere og tydeliggjøre den enkeltes styrker.

Neste oppgave gir imidlertid Celina svaret. På et langt, blankt ark skal de lage hvert sitt veikart – over hvor man drømmer om å være om ti år og hva som skal til av skritt og delmål for å realisere målet.

Vil forebygge frafall

Rektor Anne Johanne Guldvik håper seminaret vil bidra til at flest mulig av elevene møter opp på skolen og fullfører utdanningen.

– Vi prøver alltid noe nytt vi, ler hun. Onsdag håndhilste hun på hver eneste én av skolens 530 elever.

– Det blir stadig tydeligere at trivsel og tilstedeværelse er det som skal til. For ingen lærer stort om de hele tida går rundt og føler seg utrygge, utenfor og alene. Det gjør det bare mindre fristende å møte opp på skolen hver dag. Derfor er det så utrolig viktig å få etablert gode læringsmiljøer så tidlig som mulig. Å lære om styrkebasert tenkesett tror jeg kan være en god start, sier Guldvik.

Mer fra Dagsavisen