Nyheter

Bom fra 2018

Nyvalgte politikere i fire kommuner fikk Buskerudbyen à la carte mandag ettermiddag. Nå starter drakampen om hva som skal inn.

Bilde 1 av 2

– Dette er en utfordring for mange nye politikere som nå skal ta store valg som vil bli stående, sier ny fylkesrådmann i Buskerud Georg Smedhus.

Mandag sto han og rådmannen i Drammen Osmund Kaldheim sammen med administrasjonen i Buskerudbyen bak en presentasjon for formannskapspolitikere fra Lier, Drammen, Øvre og Nedre Eiker og fylkesrådet i Buskerud. Som et svar på tidligere kritikk av for svak lokal forankring, ble utkast til ny Buskerudbypakke 2 (BB2) lagt fram for forsamlingen som den reneste meny. Tiltak, priser og en del anbefalinger, men med mulighet for å bytte ingredienser – så lenge man har dekning for å betale.

30 kroner

Noen valg er dermed på det nærmeste tatt. Som den eneste store byregionen uten bompenger i dag regnes det som Dagsavisen Fremtiden skrev mandag som helt usannsynlig at staten vil finansiere deler av bymiljøpakka, med mindre hoveddelen skaffes til veie gjennom brukerbetaling.

Buskerudbyens prosjektsjef Tore Askim fronter derfor et klassisk bompengesystem, med tenkte passeringspunkter ved dagens kommunegrenser. Regneeksempler i prissjiktet 30 kroner per passering (enveis) eller 15 kroner (toveis). Da varer passeringen i én time, og man kan få rabatt ved abonnement. Det vil også bli sett på tidsdifferensierte takster, som erfaringsmessig fungerer godt.

To lokale bommer

Blant det 8 milliarder bomkroner skal finansiere er en økning i busstilbudet på 50 prosent. I tillegg til grensepunktene foreslås det to lokale bommer : I Konnerudgata og på ny Svelvikvei. Begrunnelsen er at disse pengene kommer bilisten her direkte til nytte.

Bommene planlegges å stå i femten år fra 2018.

– Men noen garanti for hva som skjer i 2033 kan vi ikke gi, sa rådmann Osmund Kaldheim.

Dette er hovedpunktene i Buskerudbypakke 2:

For å redusere rammen fra 23,3 til 10 milliarder er flere tunge poster er tatt ut fra skissen som buskerudbykommunene la fram i 2014. Alle riksveitiltak forventes gjennomført utenfor BB2s rammer. Jernbaneprosjekter som dobbeltspor Drammen-Hokksund, ny Lierstranda stasjon og alle tiltak i Kongsberg er også tatt ut.

Bompunkter skal ta inn 8 milliarder over 15 år fra 2018.

Forslaget har status som et drøftingsgrunnlag.

Buskerudbyen har en forventet befolkningsvekst på 50.000 de neste 25 årene.

Mer fra Dagsavisen