Nyheter

Populære flasker

Aja på Sundland ønsker seg ølutsalg og Rema 1000 i Finnmark ønsker seg Aja i hyllene.

Bilde 1 av 4

– Pappa er fra Kautokeino og flere av våre ølsorter har samiske navn, også navnet på bryggeriet, forteller medinnehaver, bryggesjef og datter Inga Oskal Eidsvåg. Sammen med faren Jan-Tore Oskal, driver hun Aja Bryggeri, som brygger øl i belgisk stil, og som altså nå har gjort Finnmarkingene interessert.

På Rema?

Om Rema 1000 i Finnmark prøver seg på et forbrukerfrieri, skal være usagt, men en morsom tilfeldighet er det i alle fall, at nettopp Rema, som i Drammen har kvittet seg med lokale leverandører, har lyst til å selge Drammensøl i nord.

– Vi får se hva det blir, de har ringt oss i alle fall. Vi føler vi har litt eierskap til Finnmark, og vi driver med litt folkeopplysning på etikettene. Vi har dessuten lyst til å brygge et øl med multer, men det er jo så dyrt, så da må vi nok plukke selv, medgir Inga Oskal Eidsvåg. Men det er den lokale tilknytningen som opptar far og datter aller mest, og nå søker de om å få selge øl fra eget utsalg i bryggeriet på Sundland.

– Søknaden ligger inne til behandling, vi bygger forskriftsmessig slik det må være for å ha eget utsalg, informerer Oskal Eidsvåg og fortsetter;

– Vi ønsker å selge 2-liters refillflasker, såkalte growler, hvor du kommer innom med flaska og får den fyllt opp. I Oslo er det et sted som heter Growleriet hvor de belager en del av salget nettopp på dette konseptet. Men vi vil ha vanlige flasker for salg også, da.

Lokalt fundament

– Uten den lokale forankringen hadde det ikke vært så lett å drive mikrobryggeri, og Drammen og innbyggerne er veldig flinke til å lage ølfestivaler og til å skape engasjement, skryter bryggeren på Sundland. Ajas kunder er blant andre Rekord, Papirhuset og Gummibaren, samt noen restauranter og butikker utenbys, både i Oslo og som nevnt i Finnmark.

Aja Bryggeri holder til der det tidligere var verksted for NSB. Nå bruser ølet på fat og i flasker, det gjæres og tappes i de gamle fabrikklokalene. Etter at Haandbryggeriet flyttet ut, overtok Aja Bryggeri lokalene for to år siden, men Aja er ikke like store som sine forgjengere.

– Men vi er i vekst. Vi doblet produksjonen etter det første året og solgte 50.000 liter øl i fjor, bekrefter Oskal Eidsvåg.

Fra vin til øl

Både far og datter har bakgrunn fra Vinmonopolet, og det var Inga som var mest ølfrelst av de to.

– Jeg utnytta pappas midtlivskrise, og sa en dag: «Vi skal ikke bare starte et bryggeri?». Og så gjorde vi nettopp det!

Jan-Tore Oskal startet først, og datter Inga kom etter, de håper å bli større, kanskje ansette en til. Ølbryggeren gleder seg til sommeren og fruktølet hun lager, og forteller om pasjonsfrukt og mango og andre spennende råvarer. Øl er ikke lenger bare øl. Det er en hel verden, hvor stadig mer mikroøl brygges. Inga Oskal Eidsvåg tror øltrenden har kommet for å bli.

– I USA består ti prosent av all ølproduksjon av mikrobrygg, i Norge ligger vi på fem, og vi har et stort potensiale.

Mer fra Dagsavisen