Nyheter

– Nav må rydde opp

– Når Nav har gjort en feil, må de rydde opp selv, krever stortingsrepresentant Karin Andersen (SV).

Av Silje S. Skiphamn og Katrine Strøm

I går skrev Dagsavisen Fremtiden om en alenemor som blir straffet for Navs feil. Selv om hun gjorde nøyaktig slik saksbehandleren sa, har hun måttet betale tilbake over 15.000 kroner.

– Med dette stivbeinte systemet tar Nav knekken på folk de skal hjelpe. Dette er ikke det første eksempelet på at Navs brukere må betale prisen dersom Nav har gjort en feil, fastslår Andersen.

Hun krever at Nav rydder opp med en gang:

– Nav burde være romslig nok til at dette enkelt kunne ordnes. I stedet ser vi lange og urettferdige prosesser der vanlige folk må betale dyrt for andres feil, sier Andersen.

Fremmet forslag

SV-politikeren fremmet tidligere i vår et forslag i Stortinget om at Nav skal få et større rom for å rydde opp i denne typen saker. Forslaget gjelder saker som åpenbart er feil og ikke handler om trygdesvindel.

– Alenemorens historie i Dagsavisen Fremtiden i dag er en god grunn for de andre partiene til å støtte dette forslaget, mener Andersen.

Lise Christoffersen sitter i arbeids- og sosialkomiteen for Ap. Hun kommer Andersen i møte:

– Jeg kan ikke forskuttere i denne saken, men tror vi i utgangspunktet vil være positive til å støtte en oppmyking, sier Christoffersen.

Veilede, ikke villede

Det Ap-politikeren er helt klar på, er at det er på høy tid å tydeliggjøre regelverket:

– En saksbehandler som sitter overfor en bruker, skal veilede, ikke villede, fastslår Christoffersen.

– Med forbehold om at vi ikke har alle opplysninger i saken: Om en saksbehandler veileder en bruker, setter seg ned og krysser ut – og så i etterkant sier at «klager burde ha opplyst i samtale med veileder» – da synes jeg det er å snu verden litt på hodet. Når skjemaet gjelder en stønad som ikke kan gis i kombinasjon med andre stønader, er jo det det første du spør om.

Mer fra Dagsavisen