Nyheter

Med yoga på timeplanen

På Rødskog skole ligger gutta i 2. klasse helt stille og kjenner på pusten i magen. Et nytt samarbeid mellom skolene og idrettslaget setter yoga på timeplanen.

Bilde 1 av 4

– Gjennom yoga jobber man med tilstedeværelse, sier Thomas Rudmoen Løkken, som er samfunnsutvikler i det nye samarbeidsprosjektet.

– Det handler kun om deg selv og om å være til stede her og nå.

Han forteller at han opplever at yoga også kan forsterke empati hos barn. At når de blir mer til stede i seg selv så er de også mer til stede med venner på skolen.

– Du bryr deg om at en kompis er lei seg fordi du får det med deg.

Prosjektet på Gulskogen har kommet i gang som en del av intensjonsavtalen mellom Strømsgodset Idrettsforening, skolene på Gulskogen og Drammen Idrettsråd.

– Ideen bak er å ta kompetanse fra idrettslagene inn i skolen for å bidra til en mer aktiv hverdag, sier Rudmoen Løkken.

Les også: Mener yoga hindrer stress

Tidligere lærervikar

Rudmoen Løkken er selv fra Gulskogen, har vært lærervikar i flere perioder på Gulskogen skole de siste fire årene og skal nå altså bidra til mer tilstedeværelse og gledespreget fysisk aktivitet på alle skolene i bydelen.

Han forteller at han som lærervikar har lagt merke til barnas mangel på tilstedeværelse.

– Det er mye distraksjoner. Ipad og lignende er fantastiske verktøy når det blir brukt riktig, men det kan nok bli litt for mye av det gode, sier han.

Han opplever at yoga kan være et viktig verktøy for å komme tilbake til «barnetilværelsen». Barnetilværelsen definerer Rudmoen Løkken som ren tilstedeværelse, som i utgangspunktet er naturlig for barn, men som de ofte mister litt gjennom skole og annen sosialisering.

Les også: Lene (49) oppdro to sønner i rus

Konsentrasjon

Rudmoen Løkken opplever også at yoga påvirker konsentrasjonen til skoleelevene ved at det gir økt fokus og ro. Han avslutter gjerne yogaøktene med avspenning og hvile hvor han lar barna holde fokus på pusten eller på ulike deler av kroppen etter tur.

– Barna synes det er digg. Spesielt fordi jeg tar dem gjennom en prosess hvor de blir litt slitne først, og kroppen trenger hvile.

Yoga er allikevel bare én del av prosjektet. Målet er å tilrettelegge for mange forskjellige aktivitetstilbud, sier Rudmoen Løkken, slik at barna og ungdommen kan «finne sin egen greie». Han forteller at de barna i bydelen som ikke er innmeldt i

Strømsgodset ikke har noe direkte tilbud i sin bydel og at de må inn til Drammen for å finne andre aktiviteter.

Ønsket til Rudmoen Løkken er at det skal være lav terskel for å komme i aktivitet og altså at barna skal få prøve ut forskjellige ting.

– De vet ikke selv hva de liker å holde på med før de har prøvd, så vi må pushe litt i gode retninger, sier han med et smil.

Les også: Vil ha yoga i skolen

Enkle ting som alle kan få til

– Hovedfokuset i prosjektet er pedagogisk aktivitet, altså enkle ting som alle kan få til, sier Rudmoen Løkken.

– Det blir mye lek. Man trenger ikke så mye utstyr og det trenger ikke være så pengefokusert, mener han.

Både yogaøktene og variert fysisk aktivitet vurderer Rudmoen Løkken som viktig motorisk trening for barn og ungdom som kan bli borte ellers.

– Det vil kunne øke mobilitet og hjelpe dem å få til de enkle tingene i hverdagen som å falle av sykkelen, løfte ryggsekken og så videre, sier han.

Foreløpig har prosjektet midler fram til sommeren 2019 gjennom Drammen Idrettsråd, men Rudmoen Løkken håper at dette er noe som etter hvert vil kunne videreføres gjennom midler fra kommunen.

Les også: Håper flere ser lyset

Mer fra Dagsavisen