Nyheter

Fjerner lyskryss

Etter alle solemerker vedtar formannskapet i kveld å betale 1,5 millioner – for å bli kvitt trafikklysene i Telthusgata.

– Et helt latterlig forslag, tordner Ståle Sørensen i Miljøpartiet de Grønne.

Han lover at de i hvert fall skal stemme imot fjerningen av lysreguleringen, selv om han ikke tror det vil ha noen virkning.

«Det vil være hensiktsmessig å prøve ut i hvilken grad reversering av krysset vil forbedre situasjonen totalt sett, både med hensyn til fremkommelighet og sikkerhet. Det foreslås derfor en evaluering etter minimum 1 års drift», skriver rådmannen i sin innstilling til høstens første formannskapsmøte.

Prøveordning

Vegvesenet anslår at reverseringen vil koste opp mot 1,5 millioner kroner. Rådmannen skriver at finansieringen kan «gjøres som en del av arbeidet med 2. tertialrapport eller den kommende økonomiplanen».

– Det utroligste er at det bare legges opp til å finne økonomisk dekning for dette på et senere stadium. Når en annen tar opp ting som er viktige for dem – blir man alltid bare møtt med at det ikke finnes penger til det.

Sørensen reagerer også på at ordningen, i første omgang, skal prøves ut i et år.

– For hva om det viser seg at trafikksituasjonen blir verre? At det likevel er behov for en eller annen form for regulering. Skal vi betale for å få satt det opp igjen da eller? Jeg er enig i at det gikk unødvendig sakte i dette krysset i begynnelsen, men etter at Vegvesenet justerte på lysene glir det mye bedre, mener Ståle Sørensen.

Må sikres

Videre i saksinnstillingen anbefales det å beholde gangfeltet over Telthusgata, siden fotgjengerne nå har etablert et gangmønster her. Det er både mange fotgjengere og mye trafikk i Telthusgata – inkludert mye tungtrafikk. Før lyskrysset ble etablert i 2014 var det flere uhell her. Nå foreslås opphøyd gangfelt, lavere fartsgrense og bedre belysning.

– Bortkasta penger

Jon Helgheim (Frp) synes hele saken er et bevis på hvordan byråkrater sløser med folks tid og penger.

– Det er klart det er bortkasta penger å betale 1,5 millioner for å få vekk noe som aldri skulle vært der, og det kostet sikkert enda mer å sette det opp, sier Frp-lederen i Drammen, som har kjempet for å bli kvitt krysset nesten helt siden det kom.

Helgheim er slett ikke bekymret for at man skal måtte sette lysreguleringen opp igjen når det får gått et år.

– Her har hele byen, kanskje bortsett fra Statens vegvesen og MDG, skjønt at noe måtte gjøres. For trafikkproblemene og køene spredte seg jo bare – ettersom folk valgt å kjøre andre veier. Vi får heller tenke på det som at det var lyskrysset som var en prøveordning – og nå skal vi tilbake til normalen igjen. Vi vet jo at trafikken flyter bedre uten dette krysset.

Mer fra Dagsavisen