Nyheter

Delt om modell

De lokale politikerne har ulikt syn på om konsulentpraksisen i Buskerudbysekretariatet kan ha noe å si for vedtakene de skal gjøre.

Dagsavisen Fremtiden har i flere saker sett nærmere på bruken av konsulenter versus fast ansatte som prosjektledere og daglig leder i Buskerudbysekretariatet. Til forskjell fra sine forgjengere er Tor Atle Odberg ikke ansatt som sekretariatsleder, men har fått oppdraget gjennom sitt private firma Citiplan AS, en utvidelse av hans opprinnelige oppdrag som prosjektleder samferdsel. I 2017 fakturerte Citiplan AS Buskerudbysamarbeidet i overkant av 2,3 millioner kroner for jobben Odberg gjør for dem – uten at han eller firmaet er avskåret fra å søke og få anbud hos underleverandører som Statens vegvesen. Lørdag skrev dt.no at sekretariatet har brukt til sammen 21,9 millioner på konsulenter siden 2015. 19 av millionene er fordelt på tre selskaper: Citiplan (7,4 millioner kroner), Civitas (6 mill.) og kommunikasjonsbyrået Godt Sagt AS (5,3 mill.).

– Fornøyd med jobben

En ringerunde fredag blant politikere som i juni skal behandle revidert Buskerudbypakke 2 i bystyret, viser at Høyres gruppeleder Tove Paule ikke er bekymret etter oppslagene.

– Det var en grunn til at det ble som det ble, de var i tidsskvis, og det ble fart i saker og ting da Odberg kom inn. Jobben som er gjort er vi fornøyd med, sier hun. Hilde Hovengen (FrP) er ikke overraskende langt mindre begeistret for at daglig leder og to prosjektledere har eierinteresser i involverte selskaper.

– Jeg synes det er svært uheldig, for motiver og agendaer kan komme i konflikt. Dette må vi gå inn og se på, det øker ikke tilliten til en prosess som fra før har lav tillit. Dere skal ha ros for å sette fokus på dette, sier Hovengen. Ståle Sørensen (MDG) synes det er vanskelig å mene noe spesifikt om sekretariatets miks av konsulenter med eget firma og fagpersoner som er ansatt i organisasjonen.

– Jeg synes det er fint at disse sakene kommer opp i dagen, så vi er opplyst om dem. Om det er innafor eller utenfor det akseptable å gjøre det slik i administrasjonen har jeg ikke tatt stilling til, men vi har fra før reagert på Buskerudbyen som et prosjekt med demokratisk underskudd. Med Aps og Høyres enighet, er den politiske delen av organisasjonen i realiteten ordførere som møtes, uten å være uenige om noen ting: De går for den største pakka. Det har ikke vært noen åpen forhandling, og det er veldig uheldig at et stort mindretall i kommunene verken har vært involvert eller blitt hørt i denne fasen. Det er noe vi må ta tak i, sier Sørensen, som understreker at hans parti er fornøyd med at det blir en bypakke. – Vi fokuserer på resultatene, sier Sørensen.

– Tydelig mandat

Marianne Lundteigen (Sp) er ikke sikker på om hun har tillit til at Buskerudbyen er rigget slik at organisasjonen får fram saksgrunnlag og informasjon på en måte som sikrer gode vedtak.

– Denne sammenblandingen av roller er uheldig, og får en til å stille spørsmål ved pengebruken rundt hele prosessen. Det må være ryddig, og noen skal betale det, sier hun.

Haydar Øzbal i Bylista, partiet som opprinnelig ble stiftet under arbeidet med en tidligere bypakke, sier han går ut fra at ordfører Tore O. Hansen som Drammens representant i ATM-utvalget gjør et godt arbeid med å sikre mot inhabilitet og uheldige dobbeltroller.

– Konsulenter er greit for en periode, så lenge vi mangler kompetanse er det riktig å få inn ekstern hjelp. Jeg tror heller ikke fast ansatte er billigere. Men mandat og bestilling må være tydelig, sier han, og viser til avklaringen som ble gjort om at sekretariatsleders firma ikke kan levere tilbud på andre oppdrag i det interne arbeidet, etter at Citiplan AS i høst søkte en skrivejobb uten å nå opp.

Nye Drammen rokker balansen

Høyres Tove Paule forsikrer at både administrativ og politisk styringsgruppe er opptatt av korrekt prosess.

– Dette har vært gjennomgått begge steder – og det har overhodet ikke vært diskusjon om det var rett. Det ble en ny giv da Odberg kom inn, med flere møter og bedre orienteringer.

Så til spørsmålet om du har tillit til at organisasjonen slik den er i dag får fram saksgrunnlag som sikrer gode vedtak?

– Svaret er ja, sier Paule.

– Nei, vi har en jobb å gjøre med å bedre organisasjonen, er Ståle Sørensens svar. Han tror kommunereformen uansett vil tvinge fram en ny debatt som han ser fram til.

– Når Buskerudbysamarbeidet får én kjempekommune og to små må man spørre hvordan dette skal fungere. Og storfylket Viken vil ha helt andre prioriteringer enn Buskerud, spår han.

– Føler oss maktesløse

Hilde Hovengen svarer et klart og tydelig nei til om hun har tillit til at grunnlaget for gode vedtak er på plass i dagens Buskerudbyorganisasjon.
– Vi har stilt spørsmål rundt beslutningsgrunnlaget, når det gjelder beregning av gjennomgangstrafikk, og når det gjelder dette at vi skal ha så enorm vekst – den viser seg å ikke være så stor likevel, sier hun.
Som deltidspolitiker er hun opptatt av å si fra på arenaer der hun mener hun får for dårlig grunnlag å fatte beslutninger på.
– De fleste av oss gjør dette på fritiden, og vi vil også ha en "saying", selv om vi ikke sitter i ATM-utvalget. Her føler vi oss maktesløse i så måte, sier Hilde Hovengen.

Mer fra Dagsavisen