Vestfoldbanen får nytt dobbeltspor, og med det økes frekvensen Drammen – Tønsberg til fire tog i timen hver vei fra 2024.
Det opplyser Bane NOR etter et vedtak Stortinget torsdag.
– Nå skal vi legge til rette for høyere fart og flere tog på Vestfoldbanen, sier prosjektsjef Hanne Anette Stormo i en pressemelding.
Ny prosjektsjef Stormo: - Vi har jo ikke noe ønske om å gjøre livet surt for noen
Regjeringen fikk med det støtte i Stortinget for anbefalt kostnadsramme for utbyggingsdelen i Drammen på 14,6 millarder, og en styringsramme på 12,7 milliarder.
Byggestart er forberedt, som her i Nybyen, og arbeidet starter for fullt til høsten.
LES OGSÅ: Slik vil InterCity prege Strømsø
Strekningen Drammen – Kobbervikdalen skal stå klar i 2024, det samme gjelder dobbeltsportet mellom Nykirke og Barkåker. Dermed er det duket for fire tog i timen på Vestfoldbanen.
I tillegg skal Drammen og Gulskogen stasjoner bygges om, med en forventet kostnad på 12,7 milliarder. Drammen – Gulskogen skal etter planen står ferdig i 2025.