Elsparkesykler til utleie i Drammen femdoblet på to uker

På kun et par uker har antallet utleiesparkesykler i Drammen økt fra 100 til 550.

Det er det nyeste tilskuddet på utleiefronten som sørger for den store veksten i tilgjengelige elsparkesykler i Drammen.

Tier opplyser i en pressemelding at de har planer om å plassere ut 300 sykler i Drammen mandag 12. oktober.

Det kommer to uker etter at Zvipp, som har hatt monopol på utleiemarkedet i Drammen det siste året, fikk konkurranse av amerikanske Bird, som satt ut 150 sparkesykler i slutten av september.

Det gjør at antallet sparkesykler i bykjernen har steget fra 100 til 550 på to uker.

Lars Christian Grødem-Olsen i Tier Norge sier at de etter flere befaringer i Drammen mener det er rom for flere elsparkesykler i et større område av byen.

Les også: Elsparkesykkel-gigant lansert i Drammen

Kan plassere ut så mange de vil

Gert Myhren i avdeling for Samferdsel, vei- og parkforvaltning bekrefter at de har inngått en avtale med Tier. Han har tidligere opplyst til Dagsavisen Fremtiden at det i år ikke er et tak på antall elsparkesykler som kan plasseres ut i Drammen, men at de ved årsskifet skal revidere retningslinjene på dette området.

Kommunen krever blant annet at syklene kun skal være tilgjengelige frem til klokken 22.000, for å hindre fyllekjøring, ryddes på natta, ha begrenset fart i gågata, vaskes daglig, og hvis du skal sette fra deg sykkelen på et sted kommunen mener ikke er forsvarlig, lar det seg ikke gjøre å stanse «taksameteret».

Godkjenner man kommunens krav kan aktørene plassere ut så mange elsparkesykler som de bare vil.

– Det er et stort antall som plasseres ut i byen på mandag. Vi vil derfor følge veldig tett med på hvordan det påvirker byen, for å skaffe oss så mye erfaring som mulig til vi skal foreslå nye retningslinjer for politikerne, sier Myhren.

Les også: God kontroll på elsparkesyklene i Drammen

Kaos i bybildet

Myhren understreker at det handler om å finne en balanse mellom et godt tilbud for brukerne, og ikke for store ulemper for andre.

I Oslo og andre storbyer har kommunen hatt problemer med at hvem som helst kan sette ut sykler, uten å inngå en kontrakt med kommunen, slik Drammen har stilt som krav.

Dette har resultert i kaotiske situasjoner med uheldige parkeringer og henslengte sparkesykler.

Selv om aktørene i Drammen har flere forpliktelser, er denne problematikken ikke ukjent for Drammen.

I forrige uke ble en sparkesykkel stående i midten av et overgangsfelt i Bjørnstjerne Bjørnsons gate. På sosiale medier har drammensere uttrykt bekymring for om parkerte sparkesykler vil ligge i veien for gående og syklende.

– Selv om det ikke skjer i et stort antall, har vi sett at en del brukere nærmest neglisjerer regelverket og parkerer helt feil, sier Myhren.

– Likevel har fått veldig lite klager, påpeker han.

– Det handler vel like mye om at folk ikke vet hvor de skal henvende seg?

– Det kan hende, men jeg må understreke at det er utleiefirmaene som har ansvaret for syklene. De har folk ute som henter inn sykler som for eksempel er tomme for strøm.