Nyheter

Elsparkesykkel-gigant lansert i Drammen

Noen elsker dem, noen hater dem. Nå er det uansett klart at det blir flere og flere elsparkesykler til utleie i Drammen.

Så langt er Zvipp det eneste utleiefirmaet for elsparkesykler som har etablert seg i Drammen, men nå har det dukket opp noen svarte elsparkesykler i byens gater.

Det er den amerikanske sparkesykkel-giganten Bird som har signert kontrakt med Drammen kommune. De første sparkesyklene ble plassert ut på fredag.

Bird er den eldste utleieren av elsparkesykler i verden, og opererer i over 100 byer på verdensbasis.

Ifølge Gert Myhren i avdeling for Samferdsel, vei- og parkforvaltning løper kontrakten med Bird ut året, i påvente av nye reguleringer for elsparkesykkelutleie som skal politisk behandles ved slutten av året.

I tillegg har det lokale firmaet og elsykkelspesialisten Greenspeed signert kontrakt om å leie ut elsparkesykler, men disse er foreløpig ikke å finne i bybildet. Styreleder Tore Sæther i Greenspeed opplyser at de har søkt flere omkringliggende kommuner om å få drive utleie, og avventer å sette ut sykler for å se det i sammeheng med de andre kommunene.

Les også: Ryde vil ha sparkesykkel i VY-appen

150 sykler

Harry Porter i Bird opplyser at de foreløpig har satt ut 150 elsparkesykler i Drammen, men vil øke eller begrense antallet ut fra etterspørselen.

Myhren opplyser at det ikke er et tak på hvor mange sykler hvert selskap kan sette ut, men at markedet i Drammen så langt har regulert seg selv, slik det ikke har vært nødvendig med et maksantall.

– Teoretisk sett kan aktørene sette ut så mange sparkesykler de ønsker. Men vi har stilt et krav om at de må ryddes inn hver natt. Det gjør at aktørene har en daglig driftskostnad per sykkel, så de vil nok ikke sette ut så mange sykler at de taper penger, mener Myhren.

– Har kontroll på mengden

Mens elsparkesykkeldebatten dundret i Oslo, der mengden sparkesykler har gått over styr, sa ordfører Monica Myrvold Berg i august at de har kontroll på mengden elsparkesykler i Drammen. I Oslo har aktører plassert ut elsparkesykler uten å ha inngått en avtale med kommunen, som har ført hele 13.000 elsparkesykler i bybildet.

I Drammen har Zvipp derimot hatt rundt 100 elsparkesykler i Drammen på det meste, opplyser Myrvold Berg. Med Bird har dette antallet mer enn doblet.

Les også: Grønland torg? Papirbredden? Hva i all verden heter dette torget?

Skal vaskes daglig

Overingeniør Myhren forteller at selv om det har vært noen feilparkeringer og henslengte sykler i Drammen, mener han de har unngått utfordringene Oslo opplever ved å stille tydelige krav og betingelser for utleietillatelsen, samt gjennom god dialog med aktørene.

Det er blant annet ikke mulig å kjøre fortere enn seks kilometer i timen i Byparken og i Gågata, og hvis du skal sette fra deg sykkelen på et sted kommunen mener ikke er forsvarlig, lar det seg ikke gjøre å stanse «taksameteret».

De har også lagt inn krav om at sparkesyklene skal vaskes daglig for å begrense smitte.

Opprinnelig var det lagt opp til at aktørene skulle betale en månedlig leie per sykkel de plasserer ut, slik at det ikke vil lønne seg å sette ut flere enn de som faktisk er i bruk. Dette kravet ble fjernet for å kompensere for utgiftene aktørene har til smitteverntiltak. Kravet om å ta inn syklene på natta er også endret til at syklene må ryddes på plass i løpet av natta.

Mer fra Dagsavisen