Fredrikstad

– Jeg har vel tenkt at det er gjort en eller annen form for feil

At gapet mellom tidsplan og penger til jernbane mellom Fredrikstad og Sarpsborg er stort, mener Fredrikstad-ordføreren må være en feil. – Hvis ikke er dette en kjempebløff fra regjeringa, sier han.

Som Dagsavisen Østfold skrev onsdag, er det bare satt av 300 millioner kroner til dobbeltspor mellom Fredrikstad og Sarpsborg i perioden 2018–2023 per i dag. Planen sier derimot at det skal stå klart til Sarpsborg i 2026 (se faktaramme). Bane Nor er tydelige på at det ikke er mulig å bli ferdig til Sarpsborg da dersom den store pengepotten ikke kommer før etter 2023.

– Må komme

Til sommeren skal stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) behandles av Stortinget. Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) vet ikke helt hva slags magefølelse han har:

– Slik det ser ut nå, med 300 millioner, har jeg vel tenkt at det er gjort en eller annen form for feil. Framtidsplanen for jernbanen er tydelig, og pengene som trengs må bevilges. Hvis ikke er dette lureri og føringstriks fra regjeringen, sier Nygård.

Han påpeker at dersom ikke tidsplanen holdes, vil det få konsekvenser videre på linja ut mot Halden.

– Om tidsskjema sprekker er vi ikke i Halden før 2040, sier Nygård.

LES OGSÅ: Så mange boliger kan måtte rives

Kan forsinke veibygging

Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje er glad for at Bane Nor (Ap) er så tydelige.

– Jeg vil rose faginstansen her for å være så ærlige. Det er viktig at de sier ifra når det ikke er samsvar mellom tidsplaner og penger. På den annen side er det et alvorlig og viktig signal, sier Sarpsborg-ordføreren.

Han peker på at en forsinket jernbane ikke bare betyr at togene ikke går som planlagt.

– Vi planlegger både i Fredrikstad og Sarpsborg vei- og bruprosjekter i sammenheng med jernbanen. En ting er å vite hvor jernbanen skal gå og planlegge det, men det er også viktig på enkelte punkter å se byggingen i sammenheng. Blir jernbanen forsinka kan veiene også bli forsinka, sier han.

LES OGSÅ: – Det blir en tøff tid framover

Helt trygg på tidsplanen

I en sms skriver Halden-ordfører Thor Edquist (H) følgende om de 300 millionene:

– Dette er politikk og noen vil alltid lete etter ting å kritisere. 300 millioner kroner er teknisk ført på prosjektet Seut-Sarpsborg i første planperiode. Jeg er helt trygg på at det blir tilført nok penger til å bygge fram til Sarpsborg i 2026 og Halden åtte år etter. At det ble forsinket til Halden var grunnet enighet mellom regjeringspartiene om at Oslotunnelen skulle prioriteres. Den vil sikre at Intercity-triangelet fungerer. Men jeg er som sagt helt trygg på at pengene kommer. Det blir spennende å se om opposisjonen legger opp til en NTP med enda mer ressurser til jernbane. Det har jeg liten tro på, sier Edquist.

---

Dette er saken

  • I Stortingsmeldingen står det at dobbeltsporet mellom Seut (Fredrikstad) og Sarpsborg skal være klart innen utgangen av 2026.
  • Men tallene som «følger med» teksten rimer ikke. Fra 2018 til 2023 er det nemlig bare satt av 300 millioner på det som er et gigantisk milliardprosjekt.
  • Bane Nor sier "at det skal være klart i 2026 går ikke opp med at det ikke skal brukes med enn 300 millioner i første del av perioden (2018-2023).

---

Mer fra Dagsavisen