Fredrikstad

Trafikkåpning i november?

Fundamenteringsproblemer på nye Seut bru skapte i fjor store utfordringer. – Nå er to pæler erstattet og arbeidet er tilnærmet tilbake på «ordinære» planlagte arbeidsoppgaver, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Tore Veum.

Bilde 1 av 2

Etter opprinnelig plan skulle Simo-Ørebekk stå ferdig i 2017, så ble ferdigstillelse utsatt til høsten 2018 og nå er som kjent planlagt innvielse en eller annen gang i løpet av årets to siste måneder.

Pæler og setningsskader

Prosjektet er et såkalt bompengeutløsende prosjekt, noe som betyr at åpning av den 1400 meter lange veistrekningen gir grønt lys for innkreving av bompenger rundt Fredrikstad – i seks nye bomstasjoner. Prosjektleder Tore Veum legger til grunn at det nå ikke vil komme noen «overraskelser» i sluttfasen av arbeidene.

– Problemfritt går aldri slike prosjekter, da det alltid kan dukke opp uventede ting, hvor særlig pæleproblematikken har vært utfordrende i dette prosjektet. Gjennomfartsveien på Ørebekk har rundkjøring på toppen – et ganske unikt veiprosjekt i Østfoldsammenheng.

– Ved utgraving av veibanen kan grunnvannsnivået ha blitt noe senket, som igjen kan ha medført endring i grunnvanns-trykket for omliggende eiendommer. Det betyr at noen av naboeiendommene har setningsskader på bygg og uteområder – vi er nå i dialog med eierne om dette.

Les også: Statens vegvesen og Park og Anlegg har inngått tilleggsavtale om Seutbrua

Overskridelser

Våren 2015 startet arbeidene på prosjektet Simo-Ørebekk med et budsjett i 2014 kroner på 675 millioner kroner. Omregnet til dagens kroneverdi betyr det at man må plusse på i underkant av 100 millioner kroner. Utsettelser og problemer medfører lengre anleggstid, noe som også driver den totale kostnaden opp. Prosjektleder Veum vil ikke oppgi sitt totalanslag, men sannsynligvis vil sluttsummen ende en god del over dette.

Les også: – Har sett flere kjøre feil vei i rundkjøringen

«Seilingshøyde»

Nå er det støping av brudekke som står for tur på den nye brua. For småbåtfolket, som har hatt en farkost som kan ta seg oppover Seutelva og er bekymret for sommerens planlagte ferd i artsrikt farvann, kan Tore Veum berolige med at «seilingshøyden» under den nye brua er én meter høyere enn den gamle – og at «seilingsbredden» blir som tidligere.

Ny avtale sikret fremdrift

Etter kontraktskranglingen mellom Statens vegvesen og Park & Anlegg i fjor inngikk partene i desember en tilleggsavtale som sikret fremdriften i prosjektet.

I en periode stanset deler av arbeidet opp, da entreprenøren ønsket garantier for økte kostnader knyttet til krevende arbeid med fundamentering av brua. Dette med bakgrunn i at det er vanskelige grunnforhold i området, der man noen steder må ned på 70 meters dybde for å finne godt fjell.

– Den nye avtalen sikrer entreprenørens behov, og det foreligger allerede en plan for den praktiske gjennomføringen av arbeidet, basert på en ny teknisk løsning, sa Tore Veum på slutten av fjoråret.

Mer fra Dagsavisen