Nyheter

Stikkprøve på kjettinger avslørte tyrkisk sjåfør

Sjåfører i tungtransporten fikk gebyrer, kjøreforbud og skriftlige pålegg i fleng for mange forskjellige feil og mangler på kjøretøyene.

Bilde 1 av 3

23 av 57 kontrollerte tungbiler fikk kjøreforbud på svenskegrensa onsdag. 38 fikk skriftlige pålegg om utbedringer.

Blant det som fikk Statens vegvesens kontrollører på Svinesund til å sperre opp øynene var en kjettingbeholdning, som ikke kunne brukes av verken sjåføren eller bilen.

Les også: Dekket var ikke rundt: – Smeller som en kanonkule

(Saken fortsetter under bildet)

De fleste av kjettingene den tyrkiske sjåføren hadde med seg var det lite hjelp i, da mange av dem var for korte.

De fleste av kjettingene den tyrkiske sjåføren hadde med seg var det lite hjelp i, da mange av dem var for korte. Foto: Statens vegvesen

Rust ikke problemet

Den tyrkiske sjåføren hadde med seg ti kjettinger til å sko vogntoget på norske vinterveier. Problemet var at bare tre av dem kunne brukes. På bildene virker mange av kjettingene å være rustne, men det var ikke det som stakk kjepper i hjulene for tyrkeren.

– Nei, her var det ikke et rustproblem, som det kan se ut som for et utrent øye, men snarere at kjettingene ikke passet til hjulene. De var for korte, mange av dem, og rakk bare rundt halve hjulet. Flere av kjettingene var også defekte av andre grunner, forteller fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

Rusten blir først et problem når kjettingene klumper seg og ikke kan strekkes ut, forklarer Grotterød, som har sett flere eksempler på det tidligere.

Les også: Varebil stoppet med to tonn overlast og knekt ramme

Sviktet da han ble testet

Vogntogsjåføren ble avslørt gjennom en stikkprøve, som veivesenets kontrollører bruker blant annet for å se at sjåførene har kjettinger i orden. Ved stikkprøve må også sjåføren legge på kjettingene mens kontrollørene påser at det gjøres riktig. Også her sviktet tyrkeren.

– De må bevise at de vet hvordan kjetting skal brukes, for klarer de ikke det er det jo helt krise, som i dette tilfellet. Hvis han kjører mest i Tyrkia, er han nok ikke så vant til å bruke kjetting på hjulene, og han er ikke alene om det. Vi begynner å få erfaring med hvilke sjåfører som bør testes, påpeker Grotterød overfor Demokraten.

Les også: Vogntog med bakhjulene på luftetur – derfor er dette livsfarlig

Norske og svenske

Andre ting som ble avdekket under onsdagens kontroll på grenseovergangene på Svinesund og Ørje, var blant annet fire vogntog som hadde for dårlig utsyn fra førerplass. De fikk alle kjøreforbud inntil problemet var løst.

Les også: Vogntogsjåfører ofrer sikten for å gjøre arbeidsplassen mer «hjemmekoselig»

Fem vogntog fikk kjøreforbud på grunn av for dårlig sikring av lasten, og to på grunn av overlast. To av de sistnevnte var norske. I tillegg ble en sjåføren av en svensk varebil anmeldt for overlast. Varebilen veide 600 kilo for mye, og sjåføren måtte lesse av for å få kjøre videre.

Les også: – I prinsippet er dette åtte tonn som er helt usikra, og på sidene er det bare en «regnfrakk»

(Saken fortsetter under bildet)

Et norsk vogntog hadde sprekker i bremsetrommelen da det ble kontrollert av Statens vegvesen på svenskegrensa onsdag.

Foto: Statens vegvesen

Et annet vogntog hadde manglende brems på en tilhenger, mens et norsk vogntog hadde sprekker i bremsetrommelen (bildet). Et litauisk vogntog hadde sprekk i bremseskiva på styrende aksel og skjeve bremser på traileren i tillegg.

Les også: Bremseskive gikk i oppløsning under bremsetest

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og alle Dagsavisens utgaver, se våre abonnementstilbud her.

Mer fra Dagsavisen