Nyheter

På kunstsafari i vårsola

Denne våren skal over 300 elever fra Fredrikstad-området lære mer om skulpturer og offentlig kunst i sin egen by.

– Vi har plukket ut noen kunstverk – skulpturer, statuer og byster – som elevene får litt informasjon om. De vet mye selv allerede, og så finner de ut litt  mer underveis, forteller billedkunstner Ellen K. Solberg.

Hun er også kunstformidler, og denne uken og de tre neste skal hun guide rundt 330 sjetteklassinger fra Fredrikstad og omegn gjennom de ulike kunstverkene som finnes i det offentlige rom i Plankebyen.

Plensa-hodene

Onsdag hadde Solberg med seg 17 elever fra Rød skole på Onsøy gjennom Lykkebergparken og Domkirkeparken, før kulturvandringen ble avsluttet ved de tre hodene på Phønixbrygga.

– Plensas skulptur «I min tro, i mitt håp, i min kjærlighet» er hovedattraksjonen for denne rundturen. Den er en del av Kunststopp-prosjektet på Østlandet, som Sparbankstiftelsen DNB har sponset, sier Solberg.

– Der tar vi oss god tid til å se på hodene, og prater litt om Ibsen, Peer Gynt og kvinnene – hva kunstneren selv ville at skulpturen skal symbolisere, og hva elevene ser i den, legger hun til.

– Innblikk i egen by

Kultursafarien er et ledd i Den kulturelle skolesekken, og også denne er sponset av Sparbankstiftelsen DNB.

– Vi vil at elevene skal få litt innblikk i egen by, og skulpturene som er til utsmykning rundt omkring – hva de har betydd, og fortsatt betyr for miljøet. Og så ønsker vi at de skal oppleve verdien av å lære gjennom hender, altså at de former selv og får lærdom gjennom praktiske og visuelle aktiviteter.

– De får også et innblikk i hvilke verdier kunstnerne har bak verkene sine.

INSPIRERTE: Mina Drabs (f.v.), Sonja Lorentzen, Iselin Hansen og Sofie Skofterud.

INSPIRERTE: Mina Drabs (f.v.), Sonja Lorentzen, Iselin Hansen og Sofie Skofterud.

Plastilina-workshop

Etter å ha kikket på kunsten, får elevene også prøve seg som kunstnere selv.

– På formingssalen ved Østfold Kunstsenter (ØKS) får de lage hver sin byste i hvit plastilina,  helst av en i klassen, forteller Solberg.

– Det er et stort fokus på gjenbruk, så etter plastilinabystene er ferdige, tas de bilde av og legges ut på sosiale medier, før de tas fra hverandre, slik at leiren kan brukes på nytt. Dette skal være billig og miljøvennlig.

– Mer moro enn i klasserommet

Rød-elevene er klare på at de er godt fornøyde med det alternative undervisningsopplegget.

– Det er interessant, og vi syns det er gøy å kunne lære utendørs i stedet for  i klasserommet, der det er litt kjedelig, sier Mina Darbs, Sonja Lorentzen, Iselin Hansen og Sofie Skofterud i kor.

De syns også det er stas å teste sine egne kunstferdigheter.

– Her lærer vi hva som er forskjellen på statuer og skulpturer,  hvem som har laget de, og når og hvordan de ble laget. Og så blir vi litt mer proffe på å lage egne kunstverk i plastilina. Vi gleder oss veldig til å være kunstnere, og få lage våre egne byster, smiler jentene.

Mer fra Dagsavisen