Nyheter

"Valentine" er ikke lenger folkets skute

Den var i flere år skutebyen Fredrikstads promoteringsfartøy, skonnerten "Valentine". Nå har den 70 år gamle klassikeren av en seilbåt trolig kjørt sin siste tur med så vel kommunefolk som andre passasjerer som vil oppleve ramsalt sjø.

-Trist, men sant. Det ble rett og slett for dyrt å drive "Valentine" som et kommersielt fartøy. Derfor ble heller ikke sertifikatene fornyet i år, sier lederen for stiftelsen "Skonnerten Valentine", Robert Tågerud til Demokraten. Tågerud vil heretter være en av tre eiere på båten som til sammen utgjør stiftelsesstyret.

Flaggskipet

Det var fra midten av 1990-tallet skonnerten fra 1943 framstod som et stadig flottere innslag i bybildet. På Trosvikstranda gjorde ildsjeler som Knut Sørensen, Robert Tågerud, Stein Waaler med flere en nærmest heroisk restaureringsinnsats for å få skikk på den gamle damen. Skuta ble forvandlet fra en forfallen "plankehaug" til et flytende smykke.

Senere ble båten sertifisert slik at firmaer, skoleklasser og folk fra den velvillig innstilte Fredrikstad kommune kunne bidra til å dekke både drifts- og reparasjonskostnader. Ikke minst var museums- og informasjonsledelsen i kommunen aktive i sitt forhold til "Valentine", slik som under Cutty Sark-arrangementet i Ålesund i 2001. Her hadde skipper Sørensen & Co. med seg celebre gjester som skulle selge inn Fredrikstad som vertsby for 2005-arrangementet.

-Heretter får verken kommunale representanter eller andre gleden av å seile med "Valentine", Robert Tågerud?

Strenge krav

-Nei, konsekvensen er jo at når man innleverer sertifikatene så får man heller ikke kjøre passasjerer mot betaling. Så svaret gir seg selv.

-Men er ikke stiftelsen som eier "Valentine" avhengige av inntekter fra nettopp passasjerer for å holde hjula i gang eller seila oppe?

-Dét skulle man jo selvsagt tro, men når det ikke lar seg gjøre å skape annet enn minustall gjennom kommersiell drift så hadde vi ikke noe annet valg enn å legge opp, sier stiftelseslederen.

-Hva var årsaken til at dere havnet på minussida?

-På mange måter kan man si "Sleipner"-ulykka (26.11.1999) var én av årsakene, i hvertfall indirekte. Etter dette havariet har sjøfartsmyndighetene gjort nærmest hva de kan for å holde sin rygg fri. Kravene byråkratene nå serverer gjennom Skipskontrollen er svært dyre å innfri. Jeg tror ærlig talt ikke store trebåter har noen framtid i dette markedet. Men også mannskapsutgiftene ble en belastning. Vi måtte ha fire mann lønningslista dersom båten skulle seile turer lenger enn åtte timer, påpeker Tågerud og fortsetter:

-Dessuten konstaterte vi etter hvert at Fredrikstad kommune ikke lenger var interessert i å bruke Valentine som promoteringsbåt. Dermed glapp en masse inntekter.

-Hva skal stiftelsen bruke "Valentine" til heretter?

-Vi skal fortsette å bruke båten aktivt, selvfølgelig. Vi deltok i årets Nordisk Seilas, det skal vi også gjør neste år.

-Og Tall Ships Race i Fredrikstad om to år - blir Valentime å se der?

-Det vet jeg ikke. Det er ikke sikkert at dette er et arrangement som er interessant for oss. Vi får se når den tid kommer, sier Robert Tågerud til Demokraten.

Mer fra Dagsavisen