Nyheter

Har ikke tiltro til Hvaler Aps varslerpolitikk

Mens Hvaler Høyre mener kommunen må etablere et eksternt varslingssekretariat foretrekker Aps ordførerkandidat Mona Vauger at kommunen behandler varslingssakene selv, eventuelt i samarbeide med andre mindre kommuner.

– Jeg er ikke enig med Høyre som foreslår at vi skal kjøpe disse tjenestene fra for eksempel eksterne advokatkontorer. Vi i Ap mener – ut fra alt det grundige arbeidet som den siste tida er nedlagt for å forbedre varslingsordningen – kan klare dette selv. Blant annet legges det nå opp til at vi etter hvert skal kunne samarbeide med andre småkommuner i fylket i tilfeller hvor varsleren mener han eller hun ikke har fått sin sak behandlet på en god og forsvarlig måte, sier Mona Vauger til Demokraten.

Overrasket over egne rutiner

Vaugers uttalelse kommer på bakgrunn av et oppslag i romjula hvor en varsler har fått avvist sin sak av Hvaler kommunes eget varslingsutvalg. Utvalget mener at et påstått forsøk fra en kommuneleder om å tilnærme seg en kvinnelig kollega seksuelt inne på et låst toalett på Skjærhalden under en sommerfest i regi av Hvaler kommune må anses å være en hendelse som har foregått utenfor arbeidstid – og som således ikke omfattes av Arbeidsmiljøloven.

– Nå skal ordfører Eivind Normann Borge (Frp) vurdere et eventuelt behov for å be ekstern ekspertise – det vil si f.eks. et advokatselskap – om å gå gjennom den avviste varslingssaken; er du enig i denne måten å anke en sak på?

– Jeg må si at jeg ikke kan så veldig mye om hvordan rutinene for behandling av varslingssaker fungerer. Men jeg ble likevel overrasket over å lese i avisa at det er ordføreren – altså en politiker – som skal treffe en endelig beslutning i en slik sak. Jeg visste ikke at vi har en sånn praksis, medgir Ap-sjefen på Hvaler.

Toppledere er i et nettverk

Varsleren selv mener Mona Vauger er på ville veier når hun hevder at et samarbeid med andre småkommuner skal trygge varslerne i framtida:

– Mona Vauger må jo forstå at kommunetopper som får rettet et varsel mot seg befinner seg i et faglig nettverk på tvers av kommunegrensene. De møtes på seminarer, på kurs og konferanser i regi av f.eks. Kommunenes Sentralforbund – og er således å betrakte som et kollegium. Å opprette et samarbeid med andre småkommuner i Østfold er IKKE en uhildet løsning, sier varsleren og fortsetter:

– Vauger må også se at det blir fullstendig galt når en omvarslet kommuneleder også er den samme personen som sitter i varslingsutvalget og avviser min sak. Dette er jo intet mindre enn skremmende og sjokkerende! Av den grunn bør Hvaler gjøre som Fredrikstad kommune nå skal gjøre; la et eksternt advokat- eller revisjonsselskap ta seg av varslerne, deres saker og bekymringsmeldinger, understreker varsleren.

– Må behandles eksternt

Marita Wennevold Hollen, Høyres ordførerkandidat på Hvaler, støtter varslerens prinsipielle syn fullt ut:

– Jeg har lang erfaring med både varslings- og anleggsbidragsmodell-saken fra min tid som politiker i Fredrikstad hvor varslerne vant fram og kommunen tapte. Noe av det første jeg gjorde da jeg kom til Hvaler var å ta til orde for at også denne kommunen får etablert et eget eksternt varslingssekretariat ledet av et advokat- eller revisjonsselskap som varsleren kan ha direkte kontakt med. Først da vil den ansatte som varsler kunne kjenne seg trygg på at han/hun får en uhildet behandling uten forgreninger til egen kommune, sier Wennevold Hollen og tilføyer:

– At varsleren selv skal få bestemme om man vil varsle internt eller eksternt, og at det ikke nødvendigvis må gå en runde internt før det kan behandles eksternt er også et viktig poeng. Dagens ordning kan gi en særdeles tøff belastning for varsleren i en vanskelig situasjon.

Høyres ordførerkandidat stiller også et stort spørsmål om hvor varsler-saken på Hvaler ble avvist av kommunens eget varslingsutvalg:

– Den interne varslingsordningen i Hvaler kommune konkluderer med at dette ikke er en varslingssak, da hendelsen har foregått utenom arbeidstiden. Dette er tydelig regulert i arbeidsmiljøloven, nettopp at arrangementer i jobbregi omfattes av lovverket. Dette burde den interne varslingsinstansen hatt kunnskap om, påpeker Wennevold Hollen.

Da hun på vegne av Høyre sist høst fremmet en interpellasjon i kommunestyret på Hvaler om å etablere et eksternt varslingsinstitutt fikk hun imidlertid bare Høyres stemmer.

– Jeg vet ikke om det er slik at de andre politikerne ikke forstår hva dette dreier seg om. Jeg skjønner f.eks. ikke hvorfor Arbeiderpartiet – som jo er kjent for å skulle representere arbeiderne slik også vi legger vekt på – ikke ønsker et eksternt varslingsinstitutt. Dette blir jo motstridende. De snakker mot seg selv. Men her er det bare å lære av Fredrikstad kommune, sier Marita Wennevold Hollen og viser til den store varslersaken som rullet i fire år og som til slutt ga varslerne rett i påstandene om hevnakt, mobbing og trakassering.

Mer fra Dagsavisen