Halden

Dilla på RC

To kvelder i uka møtes entusiaster i alderen 10 til 70 for å kjøre radiostyrte biler.

1 av 7

Tekst og foto Rune Gråbein Svendsen

Denne uka har Halden 24 besøkt Halden RC klubb i Niels Stubs gt. 5, tvers over for bakgården til Røde Kors.

Klubben har treff her hver tirsdag og fredag, fra klokka 16.30 - 23.00.

– Her er stemningen på topp og er det bra med folk her, hender det at vi også kjører til kl. 01.00 - 02.00, sier John Molands og serverer en rykende varm kopp kaffe.

Håvard Johannessen til venstre, John Molands og Christian Dahl Hansen.

Fra 10 til 70+

Halden RC klubb har full-medlemskap eller basis medlemsskap.

– En med full-medlemsskap betaler en månedskontigent  og har fri tilgang til lokalene, mens en med basis medlemsskap betaler en års-kontigent og har tilgang til lokalene på tirsdager og fredager, forteller Molands.

Hva er gjennomsnittsalderen her i RC klubben?

– Vi er alt fra 10 år til 70+, sier John smilende og ser bort på Håvard.

Radiostyrte biler i mange varianter

Du trodde kanskje at en radiostyrt bil bare var av en type?

Det var iallefall det Halden24s reporter trodde, men neida;

En radiostyrt bil (RC) er en motorisert modellbil som styres ved hjelp av radiokontroll.

Radiokontrollen sender radiosignaler til bilens radiomottaker, som igjen kontrollerer aksellerasjon, brems og styring.

Å bygge, kjøre og modifisere radiostyrte biler er en hobby for mange entusiaster i alle aldre verden over.

Man refererer ofte til skala (for eksempel 1:8), når man snakker om radiostyrte biler.

Dette, sammen med motorytelse, danner også basis for klasseinndelingen i konkurranser. Innenfor hver kategori konkurreres det gjerne med både standardbiler og biler modifisert etter visse regler.

Buggy, monstertruck, driftebil, deathmatch og truggy

Ordet "radiobil" er samlebetegnelsen på en mengde ulike typer RC-biler, bygd for bane eller terrengkjøring.

Med sitt lave tyngdepunkt og røffe dekk er buggyene raske med god kontroll både på humpete offroadbaner og på flat mark. De vanligste klassene er 1:8 og 1:10, med både nasjonale og interasjonale konkurranser.

Når man er over i "Monster-klassen" snakker man om biler med virkelig store hjul og stor bakkeklaring. De tar seg godt frem i røft terreng, og passer også best der. På flat mark velter de vanligvis lett. Dette er ofte favoritten til nybegynnere.

I tillegg finnes det mange andre varianter, som touringbil eller rallybil. For den som kan mye om slikt er det altså bakhjulene, som skiller de to - med såkalte «driftedekk» som er laget av hard plast. Dette gjør at bilen er lett å få skrens med, da det ofte er "status" innen "faget" å kunne mestre en bil i lange svingskrenser.

Deathmatch-bilene er laget for å konkurrere med andre biler på en lukket bane. Disse kan for eksempel være utstyrt med farlig verktøy, pigger, eksplosiver, flammekastere, vinkelslipere, slegger eller lette skytevåpen. De er kun laget for å ødelegge motstanderne sine biler, da dette er en slags «kongen på haugen»-aktivitet.

Dette er vanlig i USA der rike spillere bruker mye penger på forbedringer og reparasjoner av sine biler. Disse spillerne pleier å ha sponsorer som finansierer reparasjoner etter skader og andre utgifter.

Bilene blir laget i sterke materialer som fungerer som panser for å gjøre dem vanskeligere å ødelegge. Slike biler er ulovlige Norge, Sverige og en rekke andre land av åpenbare grunner.

Biltypen "truggy" er en mellomting mellom monstertruck og buggy, og  i tillegg har man touring-bilene for banekjøring.

Legg også merke til at det både finnes RC-biler med nitro- og elektromotorer.

Bygger bilene selv

– De fleste kjøper sin første bil ferdig bygd, men vi bygger selv, sier Håvard Johannesen og John Molands.

Det har blitt vanligere med mini- (ofte 1:16 og 1:18) og microutgaver (ofte 1:20, 1:24 og 1:36) av mange biler. De fleste er elektro, men det har begynt (januar 2006) å komme nitrobiler ned i 1:18 skala.

Hvordan er en nitro bil kontra en elektrisk bil?

– Nitro har en glødeplugg akkurat som en dieselbil,og man må gløde før man starter motoren. Blir ikke den samme følelsen å kjøre med el biler ute, da motorlyden mangler. Allikevel går flere og flere over til el-biler, forteller Molands.

Har karosseritype noe å si på bruken?

 – Nei, det har det ikke. Det er fritt frem, men det har jo selvsagt med skalaen (størrelsen) å gjøre.

HPI bilene blir anbefalt mye - hva er spesielle med dem?

– Man får mye for pengene, og i stor skala er det mye HPI.

Helårs hobby

Halden RC klubb har ingen fast utendørsbane, forteller Molands.

– Vi kjører ikke på noen faste plasser utendørs, men vi kjører i pukkverket i Berg og i sandhøla på Øberg. I tillegg har vi en crawlerbane i uthuset, som er en slags terrengbane med hindringer (bildet over).

I vinterhalvåret er det mange RC-bilfans som søker innendørs, og kjører 1:10 touring på teppebaner.

Innendørs brukes kun elektromotor om det ikke er installert godkjent ventilasjon i bygget.

På banen kan de nå hastigheter opp til 100 km/t eller mer. Disse bilene er uegnet for grov og humpete asfalt, sand, grus eller snø.

Les mer om RC-klubben og hvordan du kommer i kontakt med dem på deres Facebookside her