Nyheter

Unge teknologistudenter med et samfunnsnyttig lego-oppdrag

10-, 11- og 12-åringene på Nylende leker ikke med lego, men lærer om roboter, last og frakt mens de bygger og planlegger.

Omtrent halve skolen har vært i sving mens Nylende-elevene i snart åtte uker har forberedt seg på regionfinalen i First Lego League.

185 barn og unge fordelt på 14 lag fra gamle Østfold fylke skal lørdag kjempe om fem ulike priser på Inspiria Science Center.

– Det er gøy å jobbe med. Her lærer vi ved å gjøre, prøve og feile i stedet for bare å lese og skrive. Kodingen tar noen ganger litt tid, forteller Nylende-elevene Pernille Rostad Kvamme, Victor Grønn Ludvigsen, Amanda Johansen og Mathias Johansen.

Dette er en av robotene som forhåpentligvis skal gjøre jobben for Nylende-elevene, som har som mål å vinne konkurransen på Inspiria.

Har lært programmering

På bordet foran seg har de sammen med medelevene bygget opp en cargo connect-bane. Nøkkelbyggverket er to roboter, som elevene selv har programmert til å løse ulike oppgaver på banen, hvor den blant annet skal innom en konteinerhavn.

– Vi har bygget opp de forskjellige delene selv, og brukt en programmeringsapp for å lære oss hvordan vi skal programmere med koder på pc, forklarer elevene.

Oppdraget i deres aldersklasse på vitensenteret til helgen, er å løse transportutfordringer ved å få roboten til å levere last på ulike transportmåter eller til ulike målsteder på robotbanen. Roboten må aktivere installasjoner som representerer sikkerhet, effektivitet, forbindelser og tilgang knyttet til transport.

PC-koding og legobygging går hånd i hånd for Pernille Rostad Kvamme, Victor Grønn Ludvigsen og de andre Nylende-elevene i First Lego League-konkurransen.

Arrangøren beskriver bakgrunnen for oppgaven:

«Etter hvert som det stilles stadig flere krav til transportsystemene, vil vi fortsette å møte utfordringer med mindre vi finner nye måter, eller forbedrer eksisterende måter, å transportere produkter fra sted til sted på. Laget deres skal definere et problem innenfor årets tema som dere vil løse, og deretter finne en innovativ løsning på dette problemet».

I konkurransen har elevene to og et halvt minutt på seg til å løse flest mulig av deloppgavene på robotbanen, som hver og en gir ulikt antall poeng for oppnåelse.

– Vi har lyst til å vinne på Inspiria og komme til skandinavisk finale i Ålesund neste år, slår elevene fast.

Elever fra de tre øverste klassetrinnene på Nylende skole gleder seg til å teste prosjektet sitt i regionfinalen i First Lego League på Inspiria Science Center lørdag.

Dekker flere fag

First Lego League er en årlig kunnskaps- og teknologiturnering for barn og unge. I underkant av tusen lag deltar i 50 ulike turneringsbyer i Skandinavia i år. Challenge-klassen, for de eldste, har som mål å inspirere barn og unge i alderen 10-16 år til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere.

I løpet av arbeidsperioden vil deltakerne oppleve utforskertrang og skaperglede, sette egne ideer ut i livet og lære seg å programmere, ifølge arrangøren.

Deltakerne skal forske på temaet og finne en innovativ løsning på et problem. Arbeidsmetoden gjør at man jobber med store deler av den overordnede læreplanen, og årets tema dekker et bredt utvalg kompetansemål fra flere fag.

Sofie Iversen, Vemund Thunem Eriksen og medelevene i forskningsgruppa på Nylende skole har laget hydrogengass. De gleder seg til å holde en god presentasjon av prosjektet på Inspiria.

På Nylende har de også en egen forskningsgruppe, som forbereder seg på å holde en god presentasjon på vitensenteret.

– Vi har laget hydrogengass, som vi tenker at kan være miljøvennlig drivstoff i biler, forteller Sofie Iversen og Vemund Thunem Eriksen.

De fem ulike prisene det skal kjempes om er teknologipris for den beste roboten, robotkonkurranseprisen for den beste utførelsen, prosjektprisen for prosjektet som helhet, kjerneverdiprisen for godt lagarbeid og inkludering og selvsagt Champion – kåringen av sammenlagtvinneren som skal til skandinavisk finale.

Mer fra Dagsavisen