Nyheter

Fredrikstad-gründer gjør braksuksess med ny korona-tjeneste i USA

Dette kartet viser hvor flinke folk er til å holde avstand for å unngå koronasmitte. Siden Unacast lanserte det i begynnelsen av denne uken, har det vært omtalt hundrevis av ganger i amerikanske medier.

På kun to dager var to millioner mennesker innom tjenesten «Social Distancing Scoreboard», utviklet av teknologiselskapet Unacast. Kort fortalt gjør denne tjenesten det mulig å se hvor flinke folk er til å holde avstand til hverandre.  

Responsen har vært over all forventning, forteller Kjartan Slette, Fredrikstad-mannen som står bak det New York-baserte selskapet. Sammen med med-gründer Thomas Walle og resten av bedriften, ønsket Slette å gjøre amerikanerne mer bevisste på hvordan de beveger seg rundt i samfunnet.

Som i Norge, har også amerikanske myndigheter anbefalt folk å unngå nærkontakt for å hindre koronaviruset i å spre seg («social distancing»). I USA er over 100.000 mennesker smittet av viruset, viser en oversikt fra John Hopkins-universitetet lørdag denne uken.

– Vi vet at det å holde avstand er det viktigste vi kan gjøre for å redde liv og å flate ut smittekurven. Derfor ville vi se om vi kunne bruke våre data til å gjøre folk oppmerksomme på egen oppførsel, sier Slette til Dagsavisen.

Saken fortsetter under bildet. 

###

Unacast-gründer Kjartan Slette har utviklet en tjeneste som gjør det mulig å se hvor stor avstand folk har til hverandre. Foto: Privat 

Tomme gater og torg: Vi skal holde oss hjemme. Ingen vet hvor lenge (+)

Kobles opp til smittetilfeller 

Selskapet har hentet inn såkalt bevegelsesdata fra flere titalls millioner amerikanske mobiltelefoner. Disse dataene ekstrapoleres opp til befolkningsnivå og brukes til å lage en oversikt over hvor folk til enhver tid befinner seg.

På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt.

Denne informasjonen kobles deretter opp til data om antall bekreftede smittetilfeller, hentet fra åpne kilder. Det gjør det mulig for brukerne å se hvordan antall smittetilfeller henger sammen med tiltak for å holde avstand. 

– Når det nå er snakk om gradvis å slippe opp på smittetiltakene etter påske, tror jeg denne informasjonen er viktig for å kunne ta gode avgjørelser, sier Slette.

– Håpet er jo at samfunn som er gode på å holde avstand, vil se en tidlig nedgang i nye smittetilfeller, sier han.

Les også: 18 døde av koronaviruset i Stockholm på ett døgn. Svensk smittevernekspert vil ikke endre strategi

Kan se hvor naboen handler 

I neste versjon av tjenesten, som slippes om få dager, skal det også være mulig å se nedgang og økning i antall besøk til butikker, restauranter og andre steder med mye mennesker.

Saken fortsetter under bildet. 

Families, standing several feet of distance from each other as an extra precaution out of concern about the spread of the coronavirus, wait in line to receive donated food and educational materials at the John H. Webster Elementary School in Philadelphia, Thursday, March 26, 2020. Gov. Tom Wolf’s administration reported more coronavirus-related deaths in Pennsylvania on Wednesday. Residents are ordered to stay home, with few exceptions. (AP Photo/Matt Rourke)

Familier sørger for å stå langt unna hverandre etter et virusutbrudd i Philadelphia, Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix 

– Vi har fått enormt mye feedback, så nå jobber vi med stadig mer avanserte modeller, sier Slette.

– Dette høres litt «storebror ser deg»-aktig ut?

– Nei, det er ikke sånn vi jobber. Dette skal ikke handle om enkeltindivider, men om hvordan vi som samfunn samhandler, sier Slette og forsikrer om at selskapet alltid jobber i samsvar med personvernreglementet GDPR (General Data Protection Regulation) og CCPA (California Consumer Privacy Act).

Av samme grunn ønsker ikke Unacast å utvikle tjenesten slik at den sporer smittetilfeller, slik Folkehelseinstituttet (FHI) for tiden jobber med.

Selskapet kommer også til å avstå fra å samarbeide med myndighetene, sier Slette, men presiserer at alle står fritt til å bruke tjenesten, som er gratis.

– Målgruppen vår er både borgere og beslutningstakere. Borgere kan bruke informasjonen til å presse beslutningstakere til å gjøre mer, mens beslutningstakere kan bruke informasjonen til å sjekke om tiltakene fungerer.

Les også: Slik ruster sykehusene seg mot korona-eksplosjon (+)

Kontaktet av sykehus 

Ifølge Slette er selskapet blitt kontaktet av flere sykehus og andre offentlige institusjoner som er opptatt av å fremskrive utviklingen av koronaviruset i sitt område.

– Resten av henvendelsene kommer fra bekymrede borgere som ønsker å se hvordan staten de bor i, gjør det for tiden.

Teknologigründeren har foreløpig ikke planer om å utvikle tjenesten for det norske markedet, til tross for at han selv mener den er overførbar til alle land.

– Vi jobber for tiden med flere land, blant annet India, men det er fortsatt veldig tidlig, sier Slette.

Mer fra Dagsavisen