Pensjonisten raser over at de fleste offentlige kontorer, banker og forsikringsselskaper nå kun kan kontaktes per telefon, web, e-post, sosiale medier eller chat.
– Det er helt forkastelig! Jeg vil snakke med folk ansikt til ansikt når det er saker som skal ordnes. I tillegg er det firmaer, slik som If Forsikring Fredrikstad, som informerer på blant annet Opplysningen 1881 at de har bemannet kontor i Nygaardsgata 36-38. Men når jeg endelig finner fram til kontoret er det ingen på plass som kan yte service. På grunn av en hørselskade har jeg store problemer med å få med meg budskapet via telefon, derfor ønsker jeg å ha direkte kontakt med den jeg snakker med.
83-åringen tar ofte turen innom servicetorget til Fredrikstad kommune når han ønsker hjelp til ulike ting.
– Nå har jo ikke If-forsikring noen sammenheng med kommunen, men velvillig hjalp de meg med å finne riktig adresse. Men som sagt, uten at det ble nyttig for meg.
If endrer kontaktinformasjon
If Forsikring – Fredrikstad Assuranse AS er et privat aksjeselskap med Monica Finstad som daglig leder, og et rent salgskontor forteller informasjonsdirektør i If, Jon Berge.
– Dessverre er det nå slik at vi, som mange andre, ikke har kontorer hvor folk kan komme innom. Noen få unntak er det likevel som kontoret vårt på Grålum, her er det mulig å besøke oss for en samtale. Men når det er sagt har jeg ingen problemer med å forstå at kun bruk av telefon, e-post eller sosiale medier gjør at noen får en litt større utfordring når vi skal kontaktes - det er et dilemma!
– Ser dere problemet med hvordan kontaktinformasjonen til If Fredrikstad blir kommunisert?
– Ja, det gjør jeg. Dette er nok et større problem i Fredrikstad enn hva vi opplever ellers i landet, siden vi tidligere hadde et stort kontor og kundemottak i sentrum. Vi kommer nå til å gjennomgå alle våre oppføringer og se hvordan vi løser dette.