Nyheter

Ladestasjoner i Fredrikstad

Tall fra prosjektet Grønn bil viser at det per juli er over 66.000 elbiler og plug-in hybridbiler i Norge. Grønn Bil er et prosjekt som jobber for 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020. Energi Norge, Transnova, Kommunenes Sentralforbund og ZERO står bak prosjektet som skal være et viktig skritt på veien mot nullutslipp fra veitransporten. Basert på denne samme statistikken er det, naturlig nok, storbyene som ligger på topp i antallet av disse biltypene. I Østfold er det rett i underkant av 2.500 biler og i Fredrikstad 573(Sarpsborg 405). Per dato er det til sammen 2.896 ladepunkter i Oslo og Akershus. Østfold har totalt 306 ladepunkter, hvorav 55 i Fredrikstad og 64 i Sarpsborg.

Bilkjøperne oppfattet virkelig fordelene med å kjøpe el-bil for omtrent fem år siden, og med et modellspekter som etter hvert appellerte til en større kundegruppe har flere og flere sett fordelene ved å kjøre el-bil.Sammenlignet med biler som bruker «fossilt brensel» taper staten skatt og avgifter på elbilfordelene. Teknisk Ukeblad referer til avdelingsdirektør Per-André Torper i samferdselsdepartementet som var tilstede på Electromobility Conference i Oslo. Han presenterte et regnestykke som viste at de forskjellige elbiltiltakene kostet det norske samfunnet drøyt fire milliarder kroner. Elbilpolitikken koster med andre ord mange penger, men bidrar til en miljøgevinst og at flere og flere velger en elektrisk løsning på fire hjul.

I storbyene Oslo og Bergen pågår det nå en debatt om elbileierne har for gode fordeler, spesielt fylles kollektivfeltene opp av elbiler og busstransporten har ikke lenger like god fremkommelighet i kollektivfeltene som tidligere. Fordelen av lavere avgiftsnivå, gratis parkering på kommunale p-plasser og null bompengeavgift nyter selvfølgelig alle elbileiere av. I Fredrikstad har ikke el-bilistene spesielt stor glede av å kjøre i kollektivfelt da det er få av dem – men dette kan selvfølgelig endre seg hvis planene om kollektivfelt langs størsteparten av strekningen på riksvei 109 blir gjennomført. Over Fredrikstad-brua og på Østsiden er det regulert med sambruksfelt - for oss som daglig ferdes på denne veien registrerer vi at fordelene av å kunne kjøre i dette feltet er ytterst liten – i rushtiden så godt som ingen! Da hjelper det med andre ord ingenting om du kjører motorvogn med to eller flere personer, buss, drosje, moped eller elbil.

I en undersøkelse som Elbilforeningen nylig publiserte viser det seg at kun sju prosent bruker offentlige ladestasjoner. Hvorfor kan man spørre seg - tilgjengelighet og reservasjon for kommunale biler er sannsynligvis mye av årsaken. Fredrikstad har spesielt blitt løftet fram med sin plan «Strategi og tiltak for etablering av ladeinfrastruktur» - men det er fortsatt en vei å gå!

Mer fra Dagsavisen