Nyheter

Koselig kundekveld hos jentene på Fretex

Torsdag kveld inviterte jentene i Fretex til kundekveld, som ble arrangert i alle kjedens butikker denne dagen.

Fretex, som er eid av Frelsesarmeen, selger brukte varer, i tillegg til antikviteter og nye ting. På arrangementet torsdag var det 30 prosent på alt brukt og det var første gang det var kundekveld i Fredrikstad-butikken. – Det er første gang vi har det her og vi syntes det er kjempemorsomt, forteller daglig leder Maria Ruud.

Jentene i butikken har jobbet mye i forkant for å ha alt i orden til kundene kommer. – Vi gleder oss veldig til responsen, da vi kun har hatt flyere og gitt ut reklame til kunder i butikken, forklarer hun. I tillegg til tilbud, var det servering av påskekjeks, kaffe og annet. – Kjeksene er produsert i Malvik og er Fretex-kjekser. Vi driver med attføring, påpeker Maria.

Trend

Butikklederen tror trenden med gjenbruk har økt.

– Det er absolutt flere og flere som benytter seg av å kjøpe brukt. Vi har jo mange faste kunder, men det er definitivt mange nye ansikter innom også, forteller hun. Maria tror dette kan komme av mange årsaker.

– Brukt tøy er i dag bra og billig. I tillegg har vi ofte gamle plagg, som gjør at man skiller seg ut og har noe som ikke alle andre har, «skattejakten» ved det hele er jo også viktig for mange, understreker hun.

Skatter

I en butikk som Fretex skjuler det seg mange skatter og gamle merkeklær som kan brukes på nytt. I butikken har jentene merker som Gant, Noa Noa, Moods Of Norway for å nevne noen. De har også hatt inne haute couture plagg, fra store motehus.

– Det dukker opp veldig mye fint her, og man kan virkelig finne mange flotte plagg. Mange syntes det er gøy å finne akkurat det her, påpeker hun. Maria tror derfor at folk ikke bare kommer for økonomiske årsaker eller miljøhensyn, men også for å finne spesielle plagg.

Det hender også det kommer inn plagg med prislappen på, plagg som ikke er brukt en eneste gang.

Redesign

Det er viktig å fokusere på gjenbruk og redesign. Hos Fredrikstadbutikken er det flere kunder som har sterkt fokus på redesign av bøker, og en av de ansatte bruker gamle bokcover på en nyskapende måte.

– Jeg har drevet med dette en måned omtrent, forteller Ronja Constance. Ved å ta ut «innmaten» i gamle, slitte bøker bruker hun coveret på nytt. Hun legger deretter nye ark inne i bokcoveret, som gir en flott liten notatbok, med en spennende tvist.

Ungdom

Jentene i Fretex ser flest i aldersgruppen 30pluss i butikken, men har også kunder i tenårene. – Vi ønsker oss flere ungdommer, det er den gruppen vi ønsker skal bli større, påpeker Maria. Hun tror videre at Jenny Skavlans utrolige reklamering for redesign og gjenbruk, kan påvirke de unge.

– Hun har virkelig gjort en innsats og vist hvordan man med enkle grep og redesign kan gjøre et vintageplagg moderne, sier Maria. Fretex har også sin egen redesign avdeling i Oslo og her lages det blant annet sminkepunger, lommebøker og vesker av gamle skinnjakker.

Siden 2011

De to venninnene Marthe Dahlin og Hanne Johansen deltok på kundekvelden torsdag. Hanne har unngått å kjøpe nytt en god stund og de to tar seg ofte en tur innom butikken. – Jeg bor i Oslo, men kommer innom så fort jeg er tilbake i hjembyen. Jeg har ikke kjøpt et eneste nytt plagg siden 2011, smiler hun.

Venninnen Marthe er også opptatt av gjenbruk. – det er jo så utrolig moderne med gjenbruk og de fleste er miljøbevisste. Jeg tror flere har fått øynene opp for det, med tanke på økonomi og miljøhensyn. Likevel har kjedebutikkene såpass lave priser at det er nok ikke bare på grunn av økonomiske årsaker lenger, forteller Marthe.

De beste kjøpene til jentene er helt klart den blå anorakken Hanne har på seg og en kjole Marthe kjøpte for en tid tilbake.

Mer fra Dagsavisen