Nyheter

Bekrefter salg av Edda Media til A-pressen

Samtlige Østfold-aviser får nå samme eier.

Apressen har kjøpt Edda Media. Etter det Dagens Næringsliv erfarer er salgssummen nærmere 1,7 milliarder kroner.

- Hjemkjøpet vil styrke lokalavisenes samlede posisjon og sikre det norske mediemangfoldet. Når A-pressen og Edda Media går sammen, får lokale og regionale mediehus en solid og langsiktig eier som baserer sin virksomhet på norske eierverdier og publisistiske tradisjoner, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen.

I Østfold eier A-pressen Sarpsborg Arbeiderblad, Smaalenenes Avis, Fredrikstad-Avisa Demokraten, Rakkestad Avis og Halden Arbedierblad. Edda Media eier blant annet de to østfoldavisene Fredriksstad Blad og Moss Avis.

Avklaring i helgen

Det var i helgen at det ble enighet i styret til britiske Mecom om å selge konsernets norske mediedivisjon Edda Media til A-pressen.

Avtalen omfatter alle Edda Medias virksomheter, blant annet 36 lokalaviser og 23 lokale nettaviser.

- Lokalavisene står sterkt hos lesere og annonsører i Norge. Avisene er limet i mange lokalsamfunn og det er avgjørende at de er i stand til å møte lesernes og annonsørenes forventninger. Det krever kontinuerlig utvikling, sier Thor Gjermund Eriksen.

Redaksjonell uavhengighet

Både Edda Media og A-pressen har en lang og stolt tradisjon som ivaretar publisistiske verdier og redaksjonell uavhengighet for den enkelte avis.

- Jeg kan forsikre om at dette er noe vi kommer til å videreføre, sier Eriksen.

Mediemarkedet, både i Norge og Europa for øvrig, er svært utfordrende. Den langsiktige trenden er at avisopplaget langsomt synker, mens bruken av digitale medier øker kraftig. Sammenslåingen vil gjøre at Norge får en stor og slagkraftig aktør som kan konkurrere med nasjonale og internasjonale aktører i mediemarkedet.

- A-pressen og Edda Media passer perfekt sammen og vil skape et mediekonsern som har kraft til å lykkes i morgendagens mediemarked, sier Eriksen.

Begrensninger

Dagens Medieeierskapslov begrenser hvor stor andel av papiropplaget et selskap kan ha innenfor definerte regioner. I to regioner vil A-pressen, etter sammenslåingen, komme over denne grensen. Det gjelder blant annet i Østfold.

A-pressen vil ha god margin til den nasjonale eierskapsbegrensningen på 33 prosent. Kulturdepartementet har som kjent også igangsatt en vurdering av dagens eierskapsreguleringer.

- Spørsmålene knyttet til konkurranselovgivning og eierskap er ikke avklart. Her vil vi være i videre dialog med både konkurransemyndighetene og Medietilsynet, sier Thor Gjermund Eriksen.

Eriksen sier at prosessen med Mecom har vært meget god og opplyser at de to selskapene vil se på fremtidige muligheter for samarbeid innenfor digitale satsinger.

Spent FB-redaktør

Erling Omvik, ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad sier til sin egen avis at det er spesielt å bli kjøpt opp av eieren av sin argeste konkurent.

- I Østfold har vi gjennom en årrekke vært i tøff konkurranse med Demokraten og A-pressen. I Fredrikstad har knivingen vært aller størst. Derfor føler jeg at det vil gå litt tid å bli vant med at A-pressen blir eier av FB. Jeg er spent på hvilke løsninger A-pressen ser for seg når de nå vil eie begge avisene i byen, sier Omvik til f-b.no.

Hwn frykter ikke at avisens nye eier vil forsøke å rokke ved FBs plattform som en uavhengig konservativ avis.

A-pressen har tidligere kjøpt opp en rekke borgerlige aviser, som Østlands-Posten og Ringerikes Blad. Konsernet har ikke foretatt endringer i disse avisenes grunnsyn og redaksjonelle uavhengighet, skriver journalisten.no.

Ifølge samme nettsteds kilder står A-pressen, som ny eier, fast på tidligere uttalelser fra konsernsjef Thor Gjerdmund Eriksen om at det ikke er aktuelt å splittet opp Edda Media og selge eller legge ned aviser.

Eriksen sa nemlig følgende til Dagens Næringsliv 24. november:

- Vi lever ikke av å legge ned aviser. Vi lever av drive dem godt, styrke deres posisjoner og utvikle dem, minner journalisten.no om.

Flere interessenter

Tre aktører viste interesse for Edda Media. Det er A-pressen, Polaris Media i Trondheim og det svenske mediekonsernet Stampen.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media har jobbet hardt for å sikre finansiering slik at også Polaris kunne legge inn bud, men etter det DN erfarer var flere av bankene i Sparebank 1-gruppen ha vært negative til å delta.

A-pressen har tidligere snust på Edda Media. Et forhandlingsforsøk i 2008 skar seg. Det endte med at Mecom solgte ut flere aviser, blant annet Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, til Polaris.

Mer fra Dagsavisen