Nyheter

12.000 bilister pr. dag

Den kan neppe sies å være ønsket av det brede laget av Fredrikstad-folket, Bjølstadtunnelen. Likevel antar Statens Vegvesen at så mange som 12.000 bilister vil bruke det supermoderne anlegget daglig fra 2012.

Det ble skrevet samferdselshistorie på lokalplanet da ordfører Eva Kristin Andersen (Frp) i går klippet snora foran den 357 meter lange tunnelen under Bjølstadfjellet;

Fredrikstad-samfunnet fikk sin andre biltunnel - og bilistene en ny forbindelse mellom dagens Kråkerøyveien og morgendagens Værste-bru.

Da ideen om en tunnel gjennom det vesle "berget" lengst nord på Kråkerøy ble lansert på tampen av 1990-tallet ristet både de lokalkjente og befolkningen i distriktet på hodet.

-Hvorfor en tredje vei mellom parallellgatene Vennelystveien og Verkstedveien?

-Burde ikke Statens Vegvesen - eller bompengebetalerne - bruke pengene på mer fornuftige prosjekter?

-Hvorfor ikke bygge en tunnel under Åsgårdsfjellet i stedet, slik at Kråkerøyveien kan avlastes? var blant publikums mange spørsmål til politikerne og veimyndighetene.

Byggeleder Per Lyder Nyland mener å ha svarene:

-Det var aldri slik at Bjølstadtunnelen og Åsgårdtunnelen kunne settes opp mot hverandre. Dette var fra den spede start to prosjekter som "levde" uavhenig av hverandre inne i 108-pakka.

Realiteten var snarere at politikerne hadde et valg mellom tunnel i fjellet eller å oppgradere Vennelystveien. De valgte som kjent tunnel-alternativet, forklarer byggelederen.

100 millioner kroner har det kostet å lage tunnelen som byggeleder Nyland karakteriserer som "svært avansert" og "topp moderne".

-Selv om vi ikke har hatt noe eget budsjett for tunnelen isolert sett så er vi innenfor rammene. Vi har ikke overskredet den generelle meterkostnaden på 120.000 kroner, understreker Nyland som i går kunne føye inn den fjerde tunnelen på CV-en sin.

Mer fra Dagsavisen