Nyheter

- Håper og tror Golfparken står klar 15. mai

15. mai neste år håper prosjektleder Asbjørn Haugdal at store deler av Fredrikstad Golfpark AS står klar til bruk. – Det er i alle fall målet. Og vi jobber hardt for å klare det, sier Haugdal.

Det er Fredrikstad Golfpark AS som står for utbyggingen.

I øyeblikket er det gravemaskinene som råder grunnen i områdene ved Habornveien. Om syv måneder skal det altså stå et innbydende og flott golfanlegg klart – dersom det går som Haugdal håper og tror. Man er godt i gang med de første 9 hullene på hovedbanen og korthullsbanen.

Driving rangen og treningsgreenen er så å si klare til såing og vil forhåpentligvis bli ferdig til sesongstarten 2011 - dersom alt klaffer med værforholdene.

Utfordringer

- Det byr naturligvis på noen utfordringer å bygge et så stort anlegg. Den største utfordringen har vært å finne en løsning på vannproblemene.

Slik grunnen i dette området er hadde det blitt en svært fuktig golfbane dersom vi ikke hadde angrepet dette problemet.

Vi ble en smule overrasket da vi oppdaget hvor mye vann det ligger i grunnen her. Jeg brukte faktisk uttrykket ekstremforhold da jeg så hvordan ståa var.

Vi har løst det ved å flytte store mengder masse. Bygd opp der det er nødvendig og laget vanngraver som i tillegg til å være en del av selve golfbanen også fungerer som buffere og lagringsplasser for overskuddsvann.

- Sand er også viktig i denne sammenheng. Og det må være sand av en bestemt kvalitet. Det har vi funnet såpass nært som ved Vetatoppen.

At sandreservoaret ligger såpass nært har også et økonomisk aspekt. I det hele tatt gjør vi alt for å finne de rimeligste løsningene, men uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten, sier Haugdal.

Fint tur-område

Haugdal er født og oppvokst på Østsiden av elva og kjenner omtrådet som sin egen bukselomme.

- Vi fikk jo en del innspill fra blant andre turfolket da planene ble presentert. Det har vi tatt hensyn til. Det vil bli anlagt en ”folkeløype” i tilknytning til golfanlegget.

Og turmulighetene i den eksisterende lysløypa vil ikke bli ødelagt. Snarere tvert i mot. Det bør bli et utmerket supplement til lysløypa. hevder Haugdal.

På Haugdals kontor, like ved Golfparken, henger plansjer og modeller av prosjektet. Blant annet et spektakulært glasshus på driving rangen.

- Det er jo i beste Bøckmann-stil, flirer Haugdal før han forsvinner ut til nye gjøremål.

- En del endringer

Gunnar Bøckmann, eier av Bøckmann Eiendom som står bak prosjektet – og daglig leder Tor Drillestad føler seg trygge på at prosjektet kommer i havn som planlagt.

- I forhold til de opprinnelige planene er det en del endringer. Disse endringene vil vi presentere på et møte i første halvdel av november, sier de to. Uten å ville utdype hva disse endringene innebærer.

Drillestad bekrefter imidlertid at den totale kostnadsrammen ligger på rundt 30 millioner, som opprinnelig planlagt.

- Vil få tippemidler

I motsetning til Svein Femtehjell i Fredrikstad Idrettsråd er Bøckmann og Drillestad overbeviste om at prosjektet vil få tildelt spillemidler.

- Selskapet er et ideelt selskap. Vi er tilsluttet Norges Golfforbund – og dermed også Norges Idrettsforbund.

- Vi har sjekket dette med Kulturdepartementet og har fått forhåndsgodkjenning. Det vil overraske oss veldig dersom dette ikke går i orden nå, sier Drillestad.

Det er budsjettert med rundt 5millioner kroner i spillemidler.

- For å få det til å gå rundt må vi ha 700 medlemmer. Det er et tall jeg er overbevist om at vi vil nå, sier Bøckmann.

Vil ha aktivitet

- Et golfanlegg med en slik beliggenhet vil garantert være attraktivt. Et av hovedmålene våre er å skape aktivitet i byen. Dette vil trekke folk til byen også fra andre steder. Og dette er mennesker som vil bli noen dager og bidra nettopp til den økte aktiviteten vi ønsker.

Bøckmann tror ikke etableringen av den nye banen vil føre til at andre golfbaner i distriktet vil måtte legge inn årene.

- At det er en overetablering av golfbaner er sterkt overdrevet. Jeg er overbevist om at det er liv laga både for det nye anlegget her i Gamlebyen og for de andre banene, avslutter Bøckmann.

Mer fra Dagsavisen