Nyheter

Fikk åpnet boksen etter tre døgn

Fem personer, utallige telefoner og to døgns venting måtte til før Rolf Opås fikk ut sine innelåste eiendeler fra oppbevaringsboks 1703 på Fredrikstad Jernbanestasjon.

-Dette er ikke akseptabelt. Jeg skal selv sette meg i bilen for å dra til Fredrikstad slik at Opås får tilgang til boksen. Vi har også en dame der nede som har mistet sin boksnøkkel, opplyste driftssjef Arne Westbye i Coor Service Management onsdag formiddag.

Bærbar PC og medisiner

Det var mandag morgen samfunnsrefseren og forfatteren Opås skulle ta toget fra Fredrikstad til Kristiansund. På forhånd hadde han lagret sitt reisegods i boksanlegget på stasjonen.

Like før avreise oppdaget Opås at nøkkelen var borte. Den fortvilte boksleieren kontaktet NSB, eieren av boksanlegget, produsenten i Sverige og politiet. Men ingen kunne sørge for å få skapet inneholdene blant annet livsviktige Parkonson-medisiner og en bærbar PC åpnet.

-I vårt nye sentraliserte, perfekte samfunn er det tydeligvis ikke akseptabelt å miste små gjenstander. Men uansett så må jo de som eier og driver boksanlegget ta ansvar for å få boksen låst opp igjen? Jeg skal vel ikke bruke brekkjern? fortalte Opås avisa tidlig tirsdags morgen.

Driftsleder for Oslo-regionen i Coor Service Management, Ole Andersen, lovte imidlertid følgende gjennom sine uttalelser til avisa samme dag:

-Jeg skal sørge for at vårt utrykningspersonale i Østfold tar kontakt med bokskunden umiddelbart. I løpet av en times tid bør vi være på plass i Fredrikstad.

Andersens overordnede - Coor Service Managements driftssjef Arne Westby - svarer slik på spørsmålet om hvorfor boksen fremdeles var låst onsdag formiddag:

-Vi kunne nok ikke klart å løse denne saken på en time. Driftsteknikeren i Østfold - mannen som skal rykke ut i slike tilfeller - befinner seg på ferie i en båt utenfor Skjeberg og er ikke tilgjengelig på telefon. Derfor skal jeg selv hive meg i bilen, kjøre innom Oslo for å hente reservenøklene - for så å fortsette til Fredrikstad.

Vi har også en dame som venter på å få ut sine ting der nede. Men denne kunden hadde imidlertid ingen hast med å få sin bagasje tilbake, forklarer Wesbye.

-Coor Service Management har rutiner som tilsynelatende må forbedres, Westby?

-Det er nok riktig. På den annen side så har faktisk også boksbrukerne et ansvar for å ta vare på sine nøkler. Men før jeg går over i en ny stilling i firmaet 1. august skal jeg helt klart sørge for en forbedring av rutinene, lover driftssjefen.

Mer fra Dagsavisen