Nyheter

Mistet boks_ nøkkelen, men ingen hjelp å få

-Må jeg bruke brekkjern for å få ut eiendelene mine i boks 1703? Eller skal de som har ansvaret sørge for at jeg får tilgang til mine livsviktige medisiner, den bærbare PC`en og de andre personlige eiendelene? spør Rolf Opås.

Å miste en liten nøkkel tilhørende en oppbevaringsboks på Fredrikstad jernbanestasjon skaper store konsekvenser. Det fikk forfatteren og samfunnrefseren Opås erfare mandag ettermiddag.

Ingen ansvarlige i nærheten

-Det er menneskelig å surre bort et bankkort eller en nøkkel. Men i vårt nye sentraliserte, perfekte samfunn er det tydeligvis ikke akseptabelt å miste små gjenstander. For verken NSB lokalt, eieren av boksanlegget i Oslo eller produsenten i Sverige kunne hjelpe meg da boksnøkkelen kom på avveie mandag.

Opås: -"Boksene er ikke vårt ansvar", svarte NSB. Hos forvalteren Coor Service Management i Oslo skyldte man på lite folk i forbindelse med ferie, men lovte likevel å se på saken. Hos produsenten EFA Boxar i nabolandet ble jeg henvist til serviceselskapet i Norge, forklarer Opås som benyttet stasjonsboksen i forbindelse med en togreise til sin "andre hjemby" Kristiansund mandag.

-Systemet fungerer ikke, mener du?

-Ja, hadde dette skjedd på jernbanestasjonen i gamle dager så ville man ongående fått hjelp av en vaktmester eller en stasjonsbetjent. I dag sitter servicefolkene som skal ordne opp mange mil og flere timer unna.

Selv om jeg kan gå til legen å skaffe meg nye Parkinson-medisiner så er det likevel uansvarlig at de som tjener store penger på boksutleie ikke har et beredeskapsapparat i nærheten som fungerer, poengterer Rolf Opås.

Lover å hjelpe

Hos Coor Service Management i Oslo fikk Demokraten i går morges bekreftet at Opås hadde henvendt seg til selskapet mandag klokken 16.15. Loggføringen sa imidlertid ingenting om hva som videre skulle skje.

-Du får ta kontakt med driftslederen vår. Det er han som skal uttale seg til pressen, ikke jeg, lød kommentaren fra serviceenheten.

Driftsleder for Oslo-regionen i Coor Service Management, Ole Andersen, lover imidlertid følgende:

-Jeg skal sørge for at vårt utrykningspersonale i Østfold tar kontakt med bokskunden umiddelbart. I løpet av en times tid bør vi være på plass i Fredrikstad, antydet driftslederen.

-Skjer det fra tid til annen at publikum mister boksnøkkelen?

-Ja, det er ikke uvanlig. Da rykker vi ut, skifter låsen og gir kunden en ny nøkkel. Noen store avgifter krever vi heller ikke - kun 100 kroner som dekker materialkjøpet, forklarer Ole Andersen i Coor Service Management.

Mer fra Dagsavisen