Fredrikstad

Miljøstrid om utvidelse av Borg Havn

– Utvidelse og mudring er et godt miljøtiltak, mener havnedirektør Tore Lundestad i Borg Havn, men møter sterk motbør fra Ida Julsen (MDG).

Bilde 1 av 2

Av Paul Norberg

– Når næringsinteressene møter klimautfordringene, er det raskt slutt på festtalene om «det grønne skiftet». Hensynet til næringsliv og arbeidsplasser blir til stadighet prioritert. Det samme ser vi nå når Kystverket nå søker om tillatelse til å mudre opp og dermed øke tilgangen til Borg Havn i Fredrikstad, sier bystyrerepresentant Ida Julsen (MDG).

Fylkeskommunen sier ja

Saken skal til politisk behandling i både Næring- og kulturkomiteen i Østfold fylkeskommune og i fylkesutvalget onsdag og torsdag denne uka.

Innstillingen fra fylkesrådmannen er positiv til søknaden fra Kystverket. Det kommer fram i innstillingens punkt én. De øvrige fire punktene i innstillingen understreker viktigheten av hensynet til natur- og friluftsinteresser, og fylkeskommunen ber Miljødirektoratet om at det stilles strenge krav for å minimere risikoen for spredning av miljøgifter.

Fylkeskommunen ber også om at det føres jevnlig kontroll og tilsyn av entreprenørenes gjennomføring av tiltaket.

Sårbart område

Ida Julsen forteller at MDG ikke er imot at det foretas jevnlig vedlikeholdsmudring i Glomma. Det er det kjempemessige omfanget av den planlagte utvidelsen av havneområdet som skaper bekymring.

– Kystverket vil grave opp hele 3,3 millioner kubikkmeter mudder. For å anskueliggjøre dette, så utgjør dette fem fotballbaner i grunnflate og en høyde som er over det høyeste punkt på Fredrikstadbrua, sier hun og fortsetter:

– I en strømførende elv som Glomma vil store mengder av mudderet gå tapt i graveprosessen, og da vil giftholdig mudder bli spredd i store mengder i nærområdet. Risikoen for å ødelegge næringsgrunnlaget for fisk og skalldyr er derfor stor. Giftholdig mudder, som blant annet inneholder betydelige mengder kvikksølv, vil kunne spre seg i Hvaler-skjærgården , i både norsk og svensk nasjonalpark og langt inn i Oslofjorden. Det er også påvist at viktige ålegressenger er i ferd med å bygge seg opp igjen i utløpet av Glomma. Ålegresseng er gjemmested og matfat for et stort mangfold av livet under vann. Ved den omfattende mudringen som er planlagt, vil det sårbare ålegresset igjen bli truet av forurensning, sier Ida Julsen.

Havnedirektør Tore Lundestad (bildet) forteller at etter den politiske behandlingen, som han regner med gir klarsignal til havneutbyggingen, vil Miljøverndirektoratet sette klare og konkrete krav til hvordan mudringen skal gjennomføres for å skåne naturen mest mulig.

MILJØTILTAK: – Når vi graver opp og deponerer massene sikkert, så er det et godt miljøtiltak, sier havnedirektør Tore Lundestad.

Større skip

– Hvorfor ønsker Borg Havn denne utbyggingen?

– Av sikkerhetsmessige grunner har vi i dag en begrensning på skip på over 165 meters lengde når det er mørkt. Det er negativt for næringslivet, og for trafikken i havna. Når mudringen er gjennomført, vil det bli mulig med skip opp til 205 meter å ankomme havna. Under den store NATO-øvelsen i høst måtte vi søke dispensasjon for å kunne ta imot de største militære fartøyene, sier Lundestad.

Han forteller at Glomma skulle vært mudret opp jevnlig, slik det gjøres med havner i elveløp i mange europeiske land.

– Vi har planlagt en mudring siden 2006, men dette er ikke blitt gjennomført fordi alle har ventet på en gjennomgripende plan for å utvide havneområdet. Satsingen ligger nå inne i Nasjonal Transportplan, og kostnadene er beregnet til en drøy milliard.

– Er du redd for at kvikksølv og andre miljøgifter skal øke forurensningen i Glomma og Oslofjorden når dere setter i gang?

– Nei. De farligste massene vil bli plassert på land, i et deponi på Øra. Mens Kystverket har søkt om å få deponere mesteparten av massene i sjøen, sier Lundestad.

Leder Christoffer Svennes i Østfold Fiskerlag er bekymret, men stoler på at Miljødirektoratet setter strenge krav til arbeidet.

– Det er allerede kritisk for bestanden av fisk i Ytre Oslofjord. Nå forutsetter vi at dette arbeidet blir gjort så forsvarlig at det ikke går ytterligere ut over livet i havet, sier Svennes.

Arbeidet med havneutvidelsen er ventet å starte i 2022.

Mer fra Dagsavisen