Brems sparkesyklene

Problemene og irritasjonene har også vært mange.

Elsparkesyklene har inntatt flere norske storbyer. Det er ikke rart de er populære. De gjør det enkelt å komme fram, de er tilgjengelige, fleksible og raske, og de er mer miljøvennlige enn biler. Men de er ikke særlig billige å leie, og ikke noe en person med vanlig inntekt kan bruke som sitt primære fremkomstmiddel.

Problemene og irritasjonene har også vært mange. Legevakten mottar stadig flere pasienter som har skadet seg etter uhell med elsparkesykler. Fotgjengere opplever stress og usikkerhet på grunn av hensynsløs kjøring. Og langt fra alle som bruker syklene er like flinke til å sette dem fra seg på et sted der de ikke er til hinder og sjenanse for andre.

Trondheim kommune har nå bestemt seg for å regulere disse sparkesyklene, ved å begrense adgangen til å drive næring på offentlig grunn. Det er en mulighet som samferdselsminister John Georg Dale har oversett. Frp vil nemlig ikke ha noen offentlig regulering av sparkesyklene i det hele tatt.

Det rødgrønne byrådet i Oslo vil se på mulighetene for å regulere også i hovedstaden, skrev vi i Dagsavisen før helgen. Det er positivt. Totalforbud er ikke den riktige løsningen, men det er ikke holdbart å fortsette med det kaoset som hersker i dag.

Samferdselsminister Dale kaller forsøkene på å regulere regjeringens el-anarki for skivebom. Som øverste politiske ansvarlige for samferdsel her i landet bør han møte problemstillingen med åpenhet i stedet for denne type floskler og lettvintheter.

Det kan være aktuelt å regulere og stille krav til både hastighet og fart. I tillegg bør politikerne vurdere å sperre syklene til visse tider på døgnet, kanskje særlig nattetid i helgene da alkoholkonsumet i byen går kraftig opp. Et annet viktig poeng er miljøsertifisering av sparkesyklene. Levetid og utslipp fra bilene som samler og redistribuerer dem er viktige faktorer i et klimaregnskap.