Debatt

Mer sykkel for pengene

Det blågrønne byrådet skal fortsette satsingen på sykkel i Oslo. Men innsatsen må styres slik at vi får flere syklister, ikke bare flere kilometer sykkelvei.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Oslo har de siste 10 årene blitt en bedre by å sykle i, men det gjenstår fortsatt mye for å gjøre hovedstaden til en ekte sykkelby. Sykkelstrategien ble foreslått og vedtatt av oss forrige gang vi hadde et blågrønt byråd, og MDG og det rødgrønne byrådet skal ha honnør for å ha fulgt den opp på en god måte.

De siste årene har utviklingen derimot stagnert. Sykkeltrafikken i Oslo er faktisk synkende, til tross for at det avgåtte rødgrønne byrådet har brukt mye energi på å skryte av hvor bra sykkelpolitikken har fungert, senest i form av et innlegg fra Sirin Stav (MDG) i Dagsavisen 6. mars.

Det nye blågrønne byrådet ønsker å snu trenden med fallende sykkeltrafikk. Vi vil vende alle steiner for å se om pengene kan brukes mer fornuftig for å få flere til å sykle.

Mange av de lavthengende fruktene er allerede gjennomført. Vi har bygget ut de aller fleste strekningene som er lette i Oslo. De gjenstående strekningene som mangler sykkeltilrettelegging er typisk store, dyre og kompliserte prosjekter, men de utgjør relativt få kilometer.

Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo

Til gjengjeld er det viktige knuter, som i dag oppleves utrygge og uoversiktlige for de som sykler. Eksemplene er mange, men alle som har prøvd å forsere Majorstukrysset på sykkel skjønner hva jeg mener. Skal vi rydde opp i disse, får vi færre meter sykkelvei per krone, men vi får skapt trygge og gode forbindelser. Det gjør at helheten i sykkelnettet blir mye bedre.

For det er disse prosjektene som er viktigst for å få økt sykkelandelen i Oslo ytterligere, ikke 10 meter gjennom en park på Frogner eller 100 meter gjennom en rolig boliggate på Ullevål. For å øke andelen som sykler, trenger vi at flere føler seg trygge som syklister i Oslo. I stedet for ambisiøs retorikk og luftige måltall, prioriterer dagens byråd en resultatbasert sykkelpolitikk som fungerer.

Det nye blågrønne byrådet ønsker å snu trenden med fallende sykkeltrafikk. Vi vil vende alle steiner for å se om pengene kan brukes mer fornuftig.

Derfor vil byrådet prioritere å ordne opp i manglende lenker og hull i sykkelveinettet, fremfor å jage flest mulig kilometere. Vi går bort fra et urealistisk måltall uten forankring i budsjettene. Dette er fundert i faglige råd, som også det forrige byrådet fikk, men valgte å ignorere.

Les også: Vil stanse motorvei til 50 milliarder

I en presset kommuneøkonomi vil vi bruke pengene der det gir størst mulig uttelling for de syklende, ikke der de hjelper oss å oppnå de flotteste måltallene.

Vi har ikke kuttet sykkelsatsingen med en krone, og vi har heller ingen planer om å gjøre det. Vi skal fortsette å bruke penger på å gjøre Oslo til en grønnere by og at flere innbyggere bruker sykkelen i det daglige. Derimot mener vi at kronene kan brukes smartere enn de har vært brukt til nå, for å få mer sykkelpolitikk for pengene.

Les også: Frykter konkurs, vil stoppe bøter til Unibuss

Det burde alle som er opptatt av å gjøre Oslo til en sykkelby være enige i.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra: Debatt