Nyheter

TURTIPS: Fargerik fottur til topps

Er du et høstmenneske, vil du garantert nyte denne fargesprakende turen til Våler varde, som tar deg til et utkikkspunkt verdt å besøke.

Bilde 1 av 3

Østfolds skoger, fjell og kyst er en delvis uåpnet skattkiste, mener turgåer og forfatter Linken Raeng, som gjerne deler sine oppdagelser. Hun vil i høst dele fem turer fra sine to bøker samt fem nye turdestinasjoner med Dagsavisen Østfolds lesere hver torsdag.

Les også: En padlers paradis
Les også: Steinhoggernes sumpskog
Les også: Oldtidsminner i Europa-toppen
Les også: Engelske følelser i Halden
Les også: Linken gir deg turtips fra Østfold gjennom høsten

Gullgult, fuktig ospeløv dekker hele stien og pynter blåbærriset, som står der nakent etter høstens løvfall. Sola kaster sine stråler inn mellom trærne og får både bakken og tyttebærlyngen til å skinne.

Utsikt

I starten av den blåmerkede løypa følger vi en skogssti oppover i terrenget. Den er bred og preget av flittig bruk. Et stykke oppe i bakken ligger et gammelt bilvrak ved siden av stien. Det er helt gjennomrustet, så det må ha ligget her lenge. Snart klatrer vi til topps i tårnet på åsen. Det er to etasjer høyt og gir fin utsikt over landskapet. Etter inskripsjonene i treverket å dømme har tårnet stått her noen år; mange turgåere har satt tydelige spor etter seg.

Herlig blandingsskog

Fra tårnet følger vi stien videre mot Engsplass. Den går sørover, under kraftledningene og inn i en herlig blandingsskog, med mange ulike planter i høstskrud. Skogen flammer, skinner og lyser; dråpepyntet fargeprakt blir til en fantastisk fanfare i sola nå like før frosten tar tak for alvor.

Stien munner ut i et kryss der vi tar til venstre. I neste veiskille tar vi til høyre og følger Varnaløypa rett sørover, over koller og knauser og forbi varder etter tidligere turgåere, ned i dalsøkk, gjennom en lyslett skog og på klopper over en vakker myr. Stien munner ut i en åpen lysning, der det går løyper i flere retninger. Vi holder til høyre selv om det ikke står skiltet mot Kjuksrød, for løypa er blåmerket og lett å følge gjennom gresset.

En dunkel affære

I Kjuksrød-krysset står det skiltet mot Våler varde, og vi slår her inn på en bred og lettgått trasé gjennom kulturskogen. Etter vandringen oppe på høydedragene føles dette som en dunkel affære, for løypa går gjennom tett granskog langsmed et høyere fjell. Den klatrer i høyden etterhvert, og skogen blir igjen triveligere og mer åpen. Vi passerer speiderhytta og tar i neste stikryss av til høyre mot Våler varde.

Sen ettermiddagssol varmer godt i ryggen idet vi tilbakelegger etappen opp mot varden. Idet skyggene begynner å bli lange, passerer vi under kraftledningene og tar til venstre i første stikryss for å følge egne fotefar tilbake til skisenteret.

God tur!

TURFAKTA

* 7 kilometer.
* Skogsbilvei og sti gjennom skog og over fjell. Klopper. Egnet for førlige turgåere i alle aldre. Utsiktstårn. Rasteplass med bålpanne.
* Veibeskrivelse: Med utgangspunkt i fylkesvei 120 fra Moss mot Folkestad, tar du inn til Middagsåsen skisenter og parkerer bilen på parkeringsplassen ved senteret.